Aktiviteter

 

 

FLYTTET 40 års jubileum 24. aprilhttp://www.nocc.no/lokal/sunndal/Sider/40-års-jubileum-5.-september.aspxFLYTTET 40 års jubileum 24. april24.04.2021 16:00:00
Ænslestreffet 2021http://www.nocc.no/lokal/hamar/Sider/aenslestreff2021.aspxÆnslestreffet 202104.06.2021 11:00:00
Kanontreffet 2021http://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Kanontreffet-2021.aspxKanontreffet 202111.06.2021 13:00:00
EGNE AKTIVITETERhttp://www.nocc.no/lokal/haugesund/Sider/aktuelt.aspxEGNE AKTIVITETER
Avd 128. Aktivitetskalender 2021http://www.nocc.no/lokal/haugesund/Sider/Aktivitetskalender-2021.aspxAvd 128. Aktivitetskalender 2021
Aktivitetskalender Vestfold Søndrehttp://www.nocc.no/lokal/vestfoldsondre/Sider/Aktivitetskalender.aspxAktivitetskalender Vestfold Søndre

Store endringer for bobiler i Norge?

(F.v.) Kjell-Idar Juvik (Ap), Ingvild Kjerkol (Ap) og Sverre Myrli (Ap)

Det startet med et innspill fra en bobileier i Nordland om forskjellsbehandlingen på bobiler over og under 3,5 tonn når det gjelder periodisk kjøretøykontroll. Arbeiderpartiets medlemmer i Transportkomiteen hadde møter med blant annet Norsk Bobil og Caravan Club sist høst, og da kom det flere punkter på bordet som gjør det vanskelig å være bobilturist i Norge. 

Arbeiderpartiet kommer nå med forslag til regjeringen, der i første omgang fem punkter ønskes forenklet:

  • Periodisk kjøretøykontroll – eller EU-kontroll – på bobiler over 3,5 tonn utføres i dag årlig. Ønsket er at alle bobiler opp til 7,5 tonn behandles likt med personbiler klasse M1 og bobiler under 3,5 tonn.
  • Den tillatte fartsgrensen for bobiler over 3,5 tonn og opp til 7,5 tonn ønskes økt fra dagens 80 km/t til 100 km/t.
  • Med Bomavgiften ønskes det at bobiler opptil 7,5 tonn behandles likt med personbiler klasse M1 og bobiler under 3,5 tonn.
  • Fergetakstene ønskes endret slik at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. Her vil man se på forskjellige løsninger for enkel standardisering.
  • Det ønskes også å vurdere endring i Førerkortklasse for bobiler – justere grensen fra 3,5 til 4,5 tonn. 

– Det har vært en stor økning i antallet bobilturister i Norge de siste årene. I dagens regelverk er det unaturlig strenge forskjeller mellom liten og stor bobil. For oss i Arbeiderpartiet er det viktig å legge til rette for likebehandling, samt å sende et signal om at vi ønsker denne typen turisme velkommen, sier Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik.

DSC_1893.JPGNorsk Bobil og Caravan Club i møte med Arbeiderpartiet: (f.v.) Jørgen Snoen (NBCC Fagsjef), Bjørn R. Johansen (NBCC President), Kjell-Idar Juvik (Ap), Ingvild Kjerkol (Ap) og Eigil Knutsen (Ap).

Norsk Bobil og Caravan Club har i mange år jobbet for å tilpasse reglene våre naboland, og for å gjøre campinghverdagen bedre og tryggere. Forslagene til Arbeiderpartiet bidrar på flere måter til sikrere kjøring, større interesse for bobil- og campingvogn turisme i Norge, samt mer praktisk bruk av bobiler.

Tidene og trendene forandrer seg, og dette er en bekreftelse på at Norge ønsker å følge med i utviklingen.

Vi i Norsk Bobil og Caravan Club gleder oss over bobilistenes (mulige) seier i denne saken!

Publisert: 27.03.2015 14:31
Sist endret: 27.03.2015 14:47


 

Annonser