Aktiviteter

 

 

Årsfest-27.10.2018 NBCC avd. Altahttp://www.nocc.no/lokal/alta/Sider/Årsfest-27.10.2018.aspxÅrsfest-27.10.2018 NBCC avd. Alta27.10.2018 08:00:00
Pinsetreff 7-10.06.2019 NBCC avd. Altahttp://www.nocc.no/lokal/alta/Sider/Pinsetreff-7-10.06.2019.aspxPinsetreff 7-10.06.2019 NBCC avd. Alta07.06.2019 09:00:00
Aktivitetskalender for avd. Bergen-Hordaland 2018http://www.nocc.no/lokal/bergen/Sider/Aktivitetskalender-for-2018.aspxAktivitetskalender for avd. Bergen-Hordaland 2018
Aktivitetskalender Vestfold Søndrehttp://www.nocc.no/lokal/vestfoldsondre/Sider/Aktivitetskalender.aspxAktivitetskalender Vestfold Søndre
Aktivitetskalender-2018--for-NBCC-avd.-Drammen-og-Omegnhttp://www.nocc.no/lokal/drammen/Sider/Aktivitetskalender-2018--for-NBCC-avd.-Drammen-og-Omegn.aspxAktivitetskalender-2018--for-NBCC-avd.-Drammen-og-Omegn

Store endringer for bobiler i Norge?

(F.v.) Kjell-Idar Juvik (Ap), Ingvild Kjerkol (Ap) og Sverre Myrli (Ap)

Det startet med et innspill fra en bobileier i Nordland om forskjellsbehandlingen på bobiler over og under 3,5 tonn når det gjelder periodisk kjøretøykontroll. Arbeiderpartiets medlemmer i Transportkomiteen hadde møter med blant annet Norsk Bobil og Caravan Club sist høst, og da kom det flere punkter på bordet som gjør det vanskelig å være bobilturist i Norge. 

Arbeiderpartiet kommer nå med forslag til regjeringen, der i første omgang fem punkter ønskes forenklet:

  • Periodisk kjøretøykontroll – eller EU-kontroll – på bobiler over 3,5 tonn utføres i dag årlig. Ønsket er at alle bobiler opp til 7,5 tonn behandles likt med personbiler klasse M1 og bobiler under 3,5 tonn.
  • Den tillatte fartsgrensen for bobiler over 3,5 tonn og opp til 7,5 tonn ønskes økt fra dagens 80 km/t til 100 km/t.
  • Med Bomavgiften ønskes det at bobiler opptil 7,5 tonn behandles likt med personbiler klasse M1 og bobiler under 3,5 tonn.
  • Fergetakstene ønskes endret slik at bobiler behandles likt med bil med campingvogn. Her vil man se på forskjellige løsninger for enkel standardisering.
  • Det ønskes også å vurdere endring i Førerkortklasse for bobiler – justere grensen fra 3,5 til 4,5 tonn. 

– Det har vært en stor økning i antallet bobilturister i Norge de siste årene. I dagens regelverk er det unaturlig strenge forskjeller mellom liten og stor bobil. For oss i Arbeiderpartiet er det viktig å legge til rette for likebehandling, samt å sende et signal om at vi ønsker denne typen turisme velkommen, sier Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik.

DSC_1893.JPGNorsk Bobil og Caravan Club i møte med Arbeiderpartiet: (f.v.) Jørgen Snoen (NBCC Fagsjef), Bjørn R. Johansen (NBCC President), Kjell-Idar Juvik (Ap), Ingvild Kjerkol (Ap) og Eigil Knutsen (Ap).

Norsk Bobil og Caravan Club har i mange år jobbet for å tilpasse reglene våre naboland, og for å gjøre campinghverdagen bedre og tryggere. Forslagene til Arbeiderpartiet bidrar på flere måter til sikrere kjøring, større interesse for bobil- og campingvogn turisme i Norge, samt mer praktisk bruk av bobiler.

Tidene og trendene forandrer seg, og dette er en bekreftelse på at Norge ønsker å følge med i utviklingen.

Vi i Norsk Bobil og Caravan Club gleder oss over bobilistenes (mulige) seier i denne saken!


 

Annonser