Aktiviteter

 

 

NCT Kristinehamn 8. til 14. juli 2018http://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/NCT-Kristinehamn-8.-til-14.-juli-2018.aspxNCT Kristinehamn 8. til 14. juli 201808.07.2018 09:00:00
Wroclaw og Boleslawiec med Reisekomiteen 02.08 til 22.08.18http://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Wroclaw-og-Boleslawiec-med-Reisekomiteen-02.08-til-22.08.18.aspxWroclaw og Boleslawiec med Reisekomiteen 02.08 til 22.08.1802.08.2018 08:00:00
Treff på Badstua 2018http://www.nocc.no/lokal/hadelandogringerike/Sider/Treff-på-Badstua-2018.aspxTreff på Badstua 201810.08.2018 18:00:00
Elgtreffet 17. - 19. augusthttp://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Elgtreffet-17.---19.-august.aspxElgtreffet 17. - 19. august17.08.2018 09:00:00
Sensommertreff Røros Camping 17. - 19. augusthttp://www.nocc.no/lokal/sunndal/Sider/Høsttreff-Røros-Camping-17.---19.-august.aspxSensommertreff Røros Camping 17. - 19. august17.08.2018 13:00:00
Hallingtreffet 24-26.08-18http://www.nocc.no/lokal/ostfold/Sider/Hallingtreffet-2018.aspxHallingtreffet 24-26.08-1824.08.2018 20:00:00
Høsttreff på Rondane Haukliseter Fjellhotell 31. august - 2. septemberhttp://www.nocc.no/lokal/sunndal/Sider/Høsttreff-på-Rondane-Haukliseter-Fjellhotell-31.-august---2.-september.aspxHøsttreff på Rondane Haukliseter Fjellhotell 31. august - 2. september31.08.2018 13:00:00
Tour St. Goarshausen 6. - 18. septemberhttp://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Tour-St.-Goarshausen-6.---18.-september.aspxTour St. Goarshausen 6. - 18. september06.09.2018 11:00:00
Messecamping Hamar 2018http://www.nocc.no/lokal/hamar/Sider/Messecamping-Hamar-2018.aspxMessecamping Hamar 201812.09.2018 08:00:00
Høst Treff 2018http://www.nocc.no/lokal/haugesund/Sider/Vårtreff-2018.aspxHøst Treff 201829.09.2018 22:00:00

Seminar om kjøretøytekniske spørsmål

FOTO: ​Jørgen Snoen legger frem NBCCs saker.

4. mars var Norsk Bobil og Caravan Club invitert til seminar om kjøretøytekniske spørsmål som Fremskrittspartiets stortingsgruppe inviterte til. Det ble en viktig markering av NBCCs synspunkter, sier fagsjef og daglig leder Jørgen Snoen.

En rekke organisasjoner var invitert til seminaret, NAF, NBF (Norges Bilbransje Forbund), BIL (Bilimportørenes Landsforbund), KNA, AmCar, NBCC og NMCU (Norsk Motor Cycle Union). Det var mange saker som ble tatt opp, og Jørgen Snoen presenterte i kortversjon disse utfordringene fra NBCC til politikerne:

Definisjon av en campingenhet
En campingenhet bestående av en bobil/campingvogn med tilhørende telt eller lignende er den internasjonale definisjonen. En campingenhet har ikke gårds- og bruksnummer, og skal være mobile for å kunne fjernes på kort varsel. En rekke steder har kommuner begynt å praktisere Plan og Bygningslovens krav om 8 meters avstand mellom campingenheter på campingplasser, fremfor 4 meter som er internasjonal standard. Dette kan resultere i at grunnlaget for videre drift forsvinner for mange campingplasser. NBCC mener at internasjonale definisjoner med tilhørende avstander mellom campingenheter legges til også på norske campingplasser.

Endring av totalvekt for campingvogner
Det er i dag mulig å endre totalvekten for campingvogner. Her er regelverk og praksis svært underlig. Mye er skjønnsbasert.  Å øke totalvekten er forholdsvis greit, det trengs bare dokumentasjon fra fabrikant. Hvis man ønsker å redusere totalvekt, kreves ombygging, uten at SVV definere hvilken ombygging det dreier seg om. NBCC mener at regelverket bør forenkles og klargjøres.

Endring av totalvekt på bobil
For bobiler gjelder samme problemstilling som for campingvogner: Regelverket er uklart og praktiseres etter skjønn. NBCC mener at regelverket for opp- og nedjustering av totalvekt på bobiler bør gjøres på basis av dokumentasjon fra produsent (COC) og ikke på basis av skjønn.

EU-kontroll (PKK) av bobiler over 3500 kilo
Bobiler med tillat totalvekt inntil 3500 kilo har EU – kontroll hvert annet år.  De aller fleste bobiler har en begrenset årlig kjørelengde, i snitt ca. 8.000 til 10.000,- km.  Dagens regelverk er basert på nyttekjøretøyer som er i næringstransport og kjører flere hundre tusen kilometer hvert eneste år. NBCC mener at det vil være riktig å benytte samme kontrollintervall på alle bobiler. Dagens praksis fremmer ikke trafikksikkerheten, men er utelukkende til bryderi, opptar plass hos kontrollinstansene, og påfører ekstra unødvendig kostnad for eierne.

Etter seminaret ble NBCC bedt om oppfølgingsinformasjon på sakene som ble tatt opp.


 

Annonser