Aktiviteter

 

 

Julebord avd. Hamar og omegnhttp://www.nocc.no/lokal/hamar/Sider/Julebord-17.-november-2018.aspxJulebord avd. Hamar og omegn17.11.2018 18:00:00
Årsfest avd. Sunnmørehttp://www.nocc.no/lokal/sunnmore/Sider/Årsfest-avd.-Sunnmøre.aspxÅrsfest avd. Sunnmøre16.02.2019 19:00:00
Eda treff 2019http://www.nocc.no/lokal/oslo/Sider/03.05.2019-Eda-treff-2019.aspxEda treff 201903.05.2019 13:00:00
Pinsetreff 7-10.06.2019 NBCC avd. Altahttp://www.nocc.no/lokal/alta/Sider/Pinsetreff-7-10.06.2019.aspxPinsetreff 7-10.06.2019 NBCC avd. Alta07.06.2019 09:00:00
Treff Bornholm 10. - 15. juni 2019http://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Treff-Bornholm-10.---15.-juni-2019.aspxTreff Bornholm 10. - 15. juni 201910.06.2019 09:00:00
Caravanmessen 2019http://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Caravanmessen_2.aspxCaravanmessen 201912.09.2019 13:00:00
Aktivitetskalender for avd. Bergen-Hordaland 2018http://www.nocc.no/lokal/bergen/Sider/Aktivitetskalender-for-2018.aspxAktivitetskalender for avd. Bergen-Hordaland 2018
Aktivitetskalender Vestfold Søndrehttp://www.nocc.no/lokal/vestfoldsondre/Sider/Aktivitetskalender.aspxAktivitetskalender Vestfold Søndre

NBCC om trafikksikkerhet

Historikk

Norsk Bobil og Caravan Club har vært en pådriver for å få tilpasset lover og regler som harmoniserer med dagens bestemmelser både på kjøretøy og på vegstandard.

Dette gjelder:

  • Hastighetsbestemmelser
  • Vektbestemmelser
  • Vognbredder

Den tekniske utviklingen har til nå gjort det mulig å arbeide for både øket hastighet, økte vektgrenser og bredere vogner.

Situasjonen i dag

De grenser vi har på disse områdene presses fra flere hold:

  • Flere og flere vogner produseres med bredde opp til 2,55 m
  • Høyere fartsgrenser er under vurdering
  • Økt tillatt tilhengervekt er et faktum på flere biler – dette vil nok akselerere i årene fremover

NBCC ser ikke uten videre positivt på en slik utvikling. Vi tror at man på mange måter er i ferd med å bryte grenser som setter trafikksikkerheten i fare. Den støtte NCC gir til kravene om økte vekter, bredder og hastigheter er sterkt betinget av:

1. Kjøreferdigheter:

Krav til kjøreopplæring er på de fleste områder skjerpet, men fortsatt kan en 18-åring kjøre opp til førerkort og dra på tur med campingvogn bak bilen uten ytterligere opplæring.

2. Trafikkforhold

NBCC har i alle år arbeidet for bedre trafikksikkerhet, blant annet ved et samarbeid med Trygg Trafikk, av saker som kan nevnes er: flere forbikjøringsfiler, samt på- og avkjøringsfiler for å øke trafikksikkerheten for alle veifarende. Vi mener også at det med fordel kan bygges flere nødstoppeplasser som også kan brukes til å slippe bakenforliggende trafikk forbi. Det er viktig å øke mulighetene for trygge forbikjøringer for alle typer trafikk. Forbikjøringsmulighet bør skiltes i god avstand. Et godt trafikkmiljø er et viktig satsingsområde for organisasjonen. I denne forbindelse nevner vi NBCCs utmerkede "Kjørekurs", et kjørekurs hvor organisasjonen kommer med tilbud til alle som har bobil eller campingvogn/tilhenger om å lære seg å kjøre på en riktig og hensynsfull måte, og dermed sikrer et sikkert og godt trafikkmiljø.

NCC mener

Førerkort NBCC ser på det som en prioritert oppgave å bidra til at både teoretiske og praktiske kunnskaper i kjøring med campingvogn blir dokumentert gjennom førerkortet. NBCC mener følgende skal gjelde: Krav til spesielt førerkort (E) skal gjelde fra og med vektgrenser der tilhenger/tilhengerredskapet krever egne bremser. Før det skilles mellom bilister som har førerkort klasse BE og de som bare har klasse B, er nåværende regler tilstrekkelig for å ivareta trafikksikkerheten Bredde Vegstandarden i Norge er blitt bedre selv om det fortsatt finnes mange veier som ikke egner seg for brede campingvogner. Likevel tror ikke NBCC det er forbundet med store problemer at de fleste campingvogner nå har en bredde på 2,55 m. NBCC understreker ønsket om tilleggsopplæring for uøvde sjåfører.


 

Annonser