Aktiviteter

 

 

Høsttreff Lonevåg AVLYSThttp://www.nocc.no/lokal/bergen/Sider/Høsttreff-Lonevåg.aspxHøsttreff Lonevåg AVLYST13.08.2020 23:00:00
Avlyst: Treff på Badstua 2020http://www.nocc.no/lokal/hamar/Sider/Badstua2020.aspxAvlyst: Treff på Badstua 202014.08.2020 11:00:00
Elgtreff 21. - 23. augusthttp://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Elgtreff-21.---23.-august.aspxElgtreff 21. - 23. august21.08.2020 08:00:00
Sensommertreff 21. - 23. august 2020http://www.nocc.no/lokal/sunndal/Sider/Sensommertreff-21.---23.-august-2020.aspxSensommertreff 21. - 23. august 202021.08.2020 13:00:00
AVLYST: Regiontreff på Teksten campinghttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Regiontreff-2020.aspxAVLYST: Regiontreff på Teksten camping21.08.2020 14:00:00
AVLYST Hallingtreffet 28. - 30. augusthttp://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Hallingtreffet-28.---30.-august.aspxAVLYST Hallingtreffet 28. - 30. august28.08.2020 08:00:00
Høst treff 2020http://www.nocc.no/lokal/haugesund/Sider/Høst-treff-2020.aspxHøst treff 202004.09.2020 09:00:00
40 års jubileum 5. septemberhttp://www.nocc.no/lokal/sunndal/Sider/40-års-jubileum-5.-september.aspx40 års jubileum 5. september05.09.2020 16:00:00
Høsttreff: Tema SAUhttp://www.nocc.no/lokal/hamar/Sider/tematreff2020.aspxHøsttreff: Tema SAU11.09.2020 13:00:00
EGNE AKTIVITETERhttp://www.nocc.no/lokal/haugesund/Sider/aktuelt.aspxEGNE AKTIVITETER

NBCC om årsavgiften

Historikk

Årsavgift på campingvogner ble første gang innført i 1971. Den var på 300 kroner. Resultatet var at et ikke ubetydelig antall caravaneiere valgte å levere inn skiltene. Ved et hemmelig møte i Stortinget i november 1976 innførte man en første gangs registreringsavgift på campingvogner på 2.000 kroner. Samtidig ble årsavgiften på vogner fjernet. I Statsbudsjettet for 1988 foreslo Regjeringen innføring av årsavgift på campingvogner med 500 kr., i tillegg til første gangs registreringsavgift som nå var oppe i 3.300 kroner. Dermed ville campingvogner være dobbeltbeskattet: - med årsavgift - med registreringsavgift som i 1976 erstattet årsavgiften Regjeringen foreslo også årsavgift på båter og snøscootere, men da endelig vedtak ble fattet, var det bare campingvogner som ble ilagt årsavgift.

To mål

Dermed ble det til at NBCCs hovedstrategi i 90-årene hadde to mål, nemlig å få årsavgiften fjernet og å arbeide for et rettferdig avgiftssystem innenfor ferie og fritid. Sentralstyret drøftet ved flere anledninger problemstillingen og kom til at en fjerning av årsavgiften neppe var realistisk å tro på.

Et mål nådd

Derfor prioriterte man å arbeide for at førstegangs-registeringsavgiften på campingvogner skulle fjernes. Dette lyktes man med i løpet av 1991, etter direkte kontakt mellom NBCCs ledelse og finansministeren.

Begrunnelse

Men fortsatt er det årsavgift på campingvogner, og fremdeles er det ikke nedsatt noe utvalg til å vurdere en rettferdig beskatning av ferie og fritid. NBCCs holdning til beskatning av ferie og fritid har endret seg siden 60-årene. Fra et klart standpunkt mot beskatning, har organisasjonen innsett og akseptert at også ferie og fritid kan beskattes.

Forskjellsbehandling

Mye av den frustrasjon som knytter seg til avgiftene, har røtter i faktiske forskjellsbehandlinger. For eksempel:

Campingvogner avgift-beskattes. Fritidsbåter avgiftsbeskattes ikke. Campingvogner og bobiler krever avgiftsbelagt drivstoff for å forflytte seg. Dieseldrevne fritidsbåter benytter avgiftsfritt drivstoff.

Men NBCC ønsker ikke å gå ut og si at fritidsbåter må beskattes. Det overordnede mål er å få fjernet beskatningen. Men på veien dit må det stakes ut delmål som oppmerksomheten må konsentreres om.

På lag med myndighetene

Et slikt delmål er å få til en debatt der politikerne tvinges til å se helheten i sine beslutninger. Når NBCC sier at vi aksepterer at ferie og fritid kan være gjenstand for beskatning, gir vi politikerne et signal om at vi ønsker å samarbeide. Vi, som representerer de som skal betale skatten eller avgiften, sier at vi under bestemte forutsetninger er innstilt på å bidra til å forklare og forsvare det beskatningsnivå man kommer frem til. Det er et språk politikerne forstår: dette å ha interesseorganisasjonene på sin side.

Miljø

Årsavgiften på campingvogner representerer ikke noen stor inntektskilde for staten. Derimot har den en rekke uheldige effekter ved at vogner holdes utenfor offentlige registre og kontroll. Ved å ta bort årsavgiften og innføre registreringsplikt (som i Sverige) sørger man for at vognene både blir registrert og omregistrert når de skifter eier. Samtidig vet vi at svært mange vogner etter hvert blir så gamle at de skal utrangeres. Men det fins ikke noe organisert mottakssystem for slike vogner. Campingvogner regnes som spesialavfall, og det er derfor kostbart å levere dem til godkjent destruksjon. En eller annen form for miljøavgift, vrakpant eller avgift til å ivareta avfallsbehandling for campingvogner, vil trolig komme om ikke alt for lenge.

NBCCs mening

NBCC forstår godt at svært mange campingvogneiere velger å ha sine vogner uregistrert. I dag brukes registreringsregisteret som basis for utskrivning av årsavgift. NBCC tror det på både kort og lang sikt er svært miljømessig uheldig at det ikke er mulig å finne frem til eiere av utrangerte campingvogner. Derfor mener NBCC at årsavgiften må fjernes helt, samtidig som det bør innføres en ordning der alle campingvogner er registrert slik at det til enhver tid er mulig å finne rettmessig eier. Samtidig mener NBCC det må etableres en behandlingsordning for miljøavfallet fra utrangerte campingvogner. En slik ordning kan finansieres helt eller delvis gjennom en engangs miljøavgift ilagt ved første gangs import eller registrering.

Publisert: 18.12.2014 14:24
Sist endret: 18.12.2014 14:27


 

Annonser