Aktiviteter

 

 

Høstfest 2019http://www.nocc.no/lokal/sunnmore/Sider/Høstfest-2019.aspxHøstfest 201919.10.2019 17:00:00
ÅRSMØTE 2020http://www.nocc.no/lokal/ovreromerike/Sider/ÅRSMØTE-2019.aspxÅRSMØTE 202001.02.2020 06:00:00
Aktivitetskalender for 2019http://www.nocc.no/lokal/drammen/Sider/Aktivitetskalender-for-2019.aspxAktivitetskalender for 2019
Aktivitetskalender Vestfold Søndrehttp://www.nocc.no/lokal/vestfoldsondre/Sider/Aktivitetskalender.aspxAktivitetskalender Vestfold Søndre

Fikk stanset kraftig avgiftsøkning på bobiler

NCB og Norsk Bobil og Caravan Club  snudde Finansdepartementet

I Norge beregnes engangsavgiften for motorkjøretøyer blant annet ut fra CO2-utslippene. Skalaen er sterkt progressiv og ville rammet bobiler kraftig med en økning på mellom 200.000,- og 400.000,- kroner, etter omlegging av målemetoder for CO2.

Tekst. Jørgen E. Snoen

EU-parlamentet vedtok 17. mai 2017 at alle kjøretøyer skulle utslippstestes i kjøreklar tilstand (WLTP). Tidligere praksis der bare chassiet uten påbygg ble testet, (NEDC) ville være historie etter 1. september 2019.

Slo alarm
Redaktøren i NBCCs medlemsmagasin Bobil og Caravan Magasinet­ – Bjarne Eikefjord – er engasjert i CENELECs alkolåskomite, og har dermed tilgang inn til EU-komisjonen. Gjennom dette engasjementet fikk Bjarne Eikefjord og NBCC kjennskap til den nye målemetoden for beregning av CO2-utslippene.  Våren og sommeren 2018 varslet han flere ganger bobilprodusenter og importører, uten at de reagerte.

NCB handlet raskt
Da Norges Caravan Bransjeforbund i vår virkelig ble klar over den truende situasjonen, engasjerte de NBCCs redaktør Bjarne Eikefjord. Han utarbeidet et omfattende og grundig dokumentert notat om saken. Dette la NCB la fram for Finansdepartementet 2. september.

Som lyn fra klar himmel
Selv om Regjeringen hadde vært innom problemstillingen, og ikke hadde varslet noen avgiftsøkning i nasjonalbudsjettet, hadde hverken Finansdepartementet, Vegdirektoratet eller Skatteetaten oppfattet alvoret. I et møte i Finansdepartementet 5. september 2019 ble NCB/Eikefjords dokument behandlet, og de vedtok med umiddelbar virkning å fjerne CO2-avgiftsberegningen basert på WLTP-tallene, og i stede innføre gammel ordning med sylindervolum.

Trygge kjøp
På grunn av innsatsen fra NCB og engasjementet fra  NBCCs redaktør Bjarne Eikefjord, er det dermed fortsatt trygt å kjøpe bobiler i Norge uten å få avgiftssjokk. Det var helt avgjørende å få Finansdepartementet til å snu i saken, da det ellers kunne medført en økning i prisen for bobiler på mellom 200.000,- og 400.000,- kroner nærmest over natta.

NBCC er viktig, NBCC passer på.
Dette viser at NBCC har en særdeles viktig rolle i det norske samfunnet og spesielt for alle campere. Norsk Bobil og Caravan Club har alltid jobbet for en bedre campingopplevelse, dette har også medført mye campingpolitisk arbeid.​​

Publisert: 11.09.2019 10:28
Sist endret: 11.09.2019 10:31


 

Annonser