Aktiviteter

 

 

Tour Rotterdam 17. - 26. april 2018http://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Tour-Rotterdam-17.---26.-april-2018.aspxTour Rotterdam 17. - 26. april 201817.04.2018 09:00:00
Tillitsvalgte 2018http://www.nocc.no/lokal/roros/Sider/Tillitsvalgte-2018.aspxTillitsvalgte 201817.04.2018 20:00:00
Medlemsmøtehttp://www.nocc.no/lokal/sunnmore/Sider/Medlemsmøte.aspxMedlemsmøte25.04.2018 16:00:00
Vårtreff 27. - 29. april 2018http://www.nocc.no/lokal/sunndal/Sider/Vårtreff-27.---29.-april-2018.aspxVårtreff 27. - 29. april 201827.04.2018 09:00:00
Edatreffet 2018http://www.nocc.no/lokal/oslo/Sider/Edatreffet-2018.aspxEdatreffet 201827.04.2018 13:00:00
Tour Berlin 30. april til 7. maihttp://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Tour-Berlin-30.-april-til-7.-mai.aspxTour Berlin 30. april til 7. mai30.04.2018 08:00:00
Gratis bobil og caravan kontroll 5. maihttp://www.nocc.no/lokal/osterdalen/Sider/Gratis-bobil-og-caravan-kontroll-5.-mai.aspxGratis bobil og caravan kontroll 5. mai05.05.2018 09:00:00
Pinsetreff 18. til 21. mai 2018http://www.nocc.no/lokal/sunndal/Sider/Pinsetreff-18.-til-21.-mai-2018.aspxPinsetreff 18. til 21. mai 201818.05.2018 09:00:00
Pinsetreff på Kynna 2018http://www.nocc.no/lokal/solor/Sider/PINSETREFFEN-2018.aspxPinsetreff på Kynna 201818.05.2018 12:00:00
Pinsetreff Sanda Campinghttp://www.nocc.no/lokal/ostfold/Sider/Pinsetreff-Sanda-Camping.aspxPinsetreff Sanda Camping18.05.2018 17:00:00

Enklere regelverk for bobiler og campingvogner

FOTO: Jørgen Snoen orienterer om EU-kontrollregimet for bobiler på FrPs kjøretøyseminar 4. mars 2015.

​Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen varsler:

– Bobileiere kan se frem til flere endringer i forskrifter og regler. De neste månedene sender Samferdselsdepartementet en rekke forslag til endringer i forskrifter ut på høring. Vi håper på stort engasjement og gode innspill i arbeidet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

TEKST: Bjarne Eikefjord

Det er en omfattende tiltaksliste samferdselsministeren nå legger fram. Fagsjef og daglig leder i Norsk Bobil og Caravan Club, Jørgen Snoen, konstaterer at en rekke av forslagene er å finne i den handlingsplanen for bobiler og campingvogner som NBCC i januar 2014 sendte til Samferdselsdepartementet, og som ble fulgt opp overfor samferdselsministeren da han åpnet landsmøtet i mai i fjor. NBCC har senere fulgt opp handlingsplanen overfor flere politiske partier, og det ser nå ut til å være et solid flertall i Stortinget for gjennomføringen.

Komplisert

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen slår fast at mye av dette er kompliserte saker som involverer internasjonalt regelverk, og hvor landene har en felles interesse i å opprettholde forutsigbare og harmoniserte regler. - Men vi ser samtidig at det ofte finnes handlingsrom til å lage bedre norske løsninger enn det vi har i dag. Nå kan vi begynne å vise frem resultatene av arbeidet vi startet etter regjeringsskiftet, og jeg håper på gode innspill fra mange engasjerte grupper når forslag til forskriftsendringer sendes på høring i månedene fremover, oppfordrer samferdselsministeren. Planen er å få endringer på plass fra årsskiftet.

bobilogvogn.jpg
FOTO: Samferdselsdepartementet varsler enklere hverdag for eiere av bobiler og campingvogner. Forslagene er i samsvar med NBCCs innspill til departement og politiske partier.

Vektendringer

Justeringer i regelverket for opp- og nedvekting av bobiler og campingvogner har vært på NBCCs politiske agenda i flere år. Det har vært mildt sagt forunderlige regelverk for endring av vekter på bobiler og campingvogner. Nå skjærer Samferdselsdepartementet gjennom:

– Opp- og nedvekting av kjøretøy er en problemstilling vi har fått mange henvendelser på, og nå forsøker vi å forenkle. Bileier vil fortsatt måtte svare for avgiftsdifferanser om en bils kategori blir endret, men mulighetene for å gjøre en slik omkategorisering vil bli klarere, sier Solvik-Olsen.

Campingvogn fra utlandet

Regelverket for å ta med campingvogn hjem fra utlandet kan bli endret. For eksempel kan amerikanske campingvogner avvike noen cm fra kravene etter norske regler, og i praksis være umulig å registrere i dag. Dette gjelder også hengere med bremsesystemer som er ulike fra de vi har i Norge.

– Vi ønsker å myke opp regelverket, samtidig som vi skal stille klare krav til funksjon slik at trafikksikkerhetsperspektivet er ivaretatt, presiserer samferdselsministeren.

3 Ketil Solvik Olsen på landsmøtet,1.jpg
FOTO: Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen får en orientering om NBCCs handlingsplan av fagsjef og daglig leder Jørgen Snoen under NBCCs landsmøte 2014.

EU-kontroll

Periodisk kjøretøykontroll – likebehandling av bobiler og personbiler er også en sak NBCC (og Bobilforeningen) i en årrekke har ment burde innføres. I bobilmiljøet er mange oppgitt over å måtte kontrollere bilen hvert år. Det arbeides med flere endringer for kontrollintervall for periodisk kjøretøykontroll.

– Nå skal vi få til en løsning slik at bobil og personbil likebehandles, sier samferdselsministeren.

Økt topphastighet for bobiler

Igjen en mangeårig kampsak for NBCC, som i flere år har foreslått økt topphastighet fra 80 til 100 kilometer i timen på motorveier for bobiler og campingvogner. Nå tar departementet grep:

– Det skaper frustrasjon hos mange medbilister at bobiler med vekt 3,5 – 7,5 tonn må ligge under fartsgrensen på veier med fartsgrense over 80 km/t. Det var tilsvarende begrensning på utrykningskjøretøy, men den begrensningen fjernet vi i fjor. Nå fortsetter vi forenklingsarbeidet, sier Solvik-Olsen.

5 Møte AP, Stortinget.JPG
FOTO: Bjørn Johansen og Jørgen Snoen fra NBCC legger fram NBCCs ønsker for Kjell Idar Juvik, Ingvild Kjerkol og Eigil Knutsen som sitter i Transport- og Kommunikasjonskomiteen for Arbeiderpartiet i Stortinget.

Fergetakster og bompenger

NBCC har foreslått innføring av obligatorisk bombrikke og personbiltakst for bobiler i norske bomanlegg. NBCC har også arbeidet for et forenklet og bedre fergetakstsystem for bobiler. Nå varsler samferdselsministeren at det skal gjøres et arbeid både fergetakster og bomavgifter:

– I forbindelse med bompengereformen arbeider vi med ulike løsninger for å luke ut urimeligheter i og forenkle takst- og rabattsystemet. I dag må en del bobiler og store personbiler over 3,5 tonn (for eksempel store SUV eller pickups) betale samme takst som store vogntog. Det er for mange urimelig,- sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen som peker på at arbeidet med effektivisering og forenkling er godt i gang.


 

Annonser