Aktiviteter

 

 

Merkekjøringhttp://www.nocc.no/lokal/romerike/Sider/Øvelseskjøring.aspxMerkekjøring12.06.2017 05:00:00
Barnas Camping Festival 2017http://www.nocc.no/lokal/gjovik/Sider/Barnas-Camping-Festival-2017.aspxBarnas Camping Festival 201723.06.2017 17:00:00
Elgtreffet 2017http://www.nocc.no/lokal/lillehammer/Sider/Elgtreffet-2017.aspxElgtreffet 201718.08.2017 09:00:00
Høsttreff 18. - 20. august 2017http://www.nocc.no/lokal/sunndal/Sider/Høsttreff-18.---20.-august-2017.aspxHøsttreff 18. - 20. august 201718.08.2017 10:00:00
Beitotreffet 2017http://www.nocc.no/lokal/gjovik/Sider/Beitotreffet-2017.aspxBeitotreffet 201718.08.2017 18:00:00
Hallingtreffet 25.-27. augusthttp://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Hallingtreffet-25.-27.-august.aspxHallingtreffet 25.-27. august25.08.2017 09:00:00
NBCC avd. Østerdalen er 40 år 25. - 27. augusthttp://www.nocc.no/lokal/osterdalen/Sider/NBCC-avd.-Østerdalen-er-40-år-25.---27.-august.aspxNBCC avd. Østerdalen er 40 år 25. - 27. august25.08.2017 10:00:00
Høsttreff på Fredrikstad Motell og Campinghttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Høsttreff-2017.aspxHøsttreff på Fredrikstad Motell og Camping25.08.2017 11:00:00
Tour Masuria 27.08. - 04.09. 2017http://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Tour-Masuria-2708---0409.aspxTour Masuria 27.08. - 04.09. 201727.08.2017 13:00:00
Høsttreff og 30 års jubileum 1. - 3. september 2017http://www.nocc.no/lokal/romsdal/Sider/Høsttreff-og-30-års-jubileum-1.---3.-september-2017.aspxHøsttreff og 30 års jubileum 1. - 3. september 201701.09.2017 10:00:00

Bruk av bobil

De beste tipsene om bruk av bobil får man fra bobilbrukerne selv. Bjørn Erling Solheim fra Bergen øser gjerne av sine erfaringer:

Rygging

Ryggekamera er en fin ting, men det er svært viktig å benytte speilene godt og gjerne ektefellen eller sidemannen som utvendig observatør i tillegg. Det er flere som har fått uheldige erfaringer med at kameraet har tatt for mye fokus, og dermed klart å få skrapt opp bil siden sin. Det er flere med litt erfaring som velger ryggesensorer i stedet for kameraet. For vår del er det rutine at sidemann går ut og er bak bilen i linje fra speilet på førersiden, og overvåker området bak bilen. En av ungene ligger ofte bak i sengen og følger med i tillegg. Det skader ikke å involvere familien, de er da med i utgangspunktet og vi hever sikkerhetsnivået et hakk til.

Last og løse gjenstander

Sikre lasten din i lasterom, og spesielt innvendig i bilen – løse ting er livsfarlig ved bråstopp, synd om du kommer noenlunde bra fra en kollisjon pga. bilbeltet, men blir hardere skadd av TV'en eller DVD spilleren til ungene som kommer fykende bakfra.

Bilens vann

Når vi skulle kjøpe bobil, spurte jeg meg til råds hos en del erfarne brukere – det beste rådet jeg kan gi deg er " skaff deg noen meter vannslange med forskjellige koblinger" du trenger det, du vet aldri hva de slangene som er påkoblet har vært brukt til. En tommelfingerregel er at du kjører med lite, men nok vann på bilen og fyller opp med vann når du kommer til en camping eller stellplatz. Dette for å lette bilen litt, men det må da ikke kompenseres med mer last.

Overfall og tyveri

Når vi er ute på reise holder vi en del sikkerhetsregler i hevd og prøver å ligge til rette for en trygg ferie. Familier som har blitt utsatt for tyveri eller overfall med eller uten narkose, vil få en generell utrygg følelse i etterkant som kan ødelegge for de i lang tid. Du kan enten bli ranet for deler, som lommebok og verdisaker, eller hele bilen kan bli stjålet. Det er to typiske typer narkose, den ene som de fyller bilen med gass og den andre typen der det er blandet ut i drikkevarer – eller i din egen vanntank. Dvs at du skal utvise godt skjønn når du inntar drikke, og benytte vanntank innvendig eller vann på flasker når du ferdes. Vi har "bank i bordet" så langt skåret klar, det er nok kanskje litt tilfeldig men det kan hende at noen av våre grunnleggende holdninger til sikkerhet også hjelper. Lommebok er en fin oppfinnelse, med den kan du miste alle kort og penger samtidig om du mister eller blir frastjålet denne. Regel nummer en blir derfor å spre kort og økonomien din litt på en sikker måte. Og du må ha tlf.nr til sperring av kort med deg. Ikke ha for mye penger på kontoen som er tilknyttet direkte til et kort. Parkering kun på gode plasser og gjerne godt opplyste, ikke gjemt eller skjult. Overnatter kun på organiserte plasser i utlandet som stellplatze, campingplasser. Nøye med låsing, vi kan kun låse for den ærlige mann, men dersom noe skal ta noe må de i så fall bryte seg inn. Og vi har alarm for narkose og åpning av dører. Vi har ikke noe særlig synlige verdigjenstander, smykker, dyre klokker osv. når vi beveger oss rundt. Når vi bruker kamera etc blir det alltid lagt tilbake i sekken. Vi bærer de verdier vi har med oss spredt, slik at når du f.eks betaler for en vare så er det ikke mye penger som tyter opp av den ene lommeboken. Bruker kort svært kritisk, og er nøye med omgivelsene når vi benytter minibanker. Bruker kun kredittkort på restauranter og lignende. Penger og kort lagres på forskjellige steder, som regel har vi verdiskap eller "hemmelig" rom. Vi har en ekstra mobil skjult. Vi holder oss forholdsvis klare i toppen, ikke for mye drikke til maten. Vi har et forhold til at vi kan bli observert, forfulgt – så vi følger med rundt oss og er synlig observante. Og sist men ikke minst, vi oppsøker ikke tvilsomme plasser og områder. Sånn oppsummert kan det sies, tenk og vær forberedt så blir det i det minste en mindre katastrofe om noe skulle skje.

Litt om liggeplasser i bilen

Senger bør være fast til alle (integert\alkove), og ha gode madrasser, det bør være tilkomst til lasterom fra seng bak i bilen. På halvintegerte og van's må du som regel reie opp senger i tillegg til den faste. Selv om du har en integrert bil, vil gjerne barna eller ungdommene sove lengre og det bør du tenke på når du fordeler hvem skal ligge hvor. Dette kan kompenseres med et telt eller privacy room som du henger på markisen – dermed har du en utestue til frokosten. Et slikt telt som henges på markisen, setter du opp på mindre en 10minutter og plukker det like raskt.

Litt om kjøring i Europa

Når du kommer ut av Norge vil du møte en annen trafikal situasjon og litt andre holdninger til bobil en du gjerne er vant til her hjemme. Det er et veinett som er mer utbygd, med flere felt etc. som letter forbikjøringer og du kan ligge i lastebilrekken med et mer behagelig tempo. Autobahn er svært trafikkert i helger, og til tider kan det danne seg rush og kø trafikk. Løses best ved å unngå kjøring på typiske utfartsdager. Bare husk at på Autobahn kommer bilene i det ytterste venstre feltet svært fort, skal ikke se bort fra at de kommer godt over 200km/t. Bobiler må aldri finne på og rote seg ut i det feltet. I Østerike har de en spesiell avgift\ boks du må kjøpe ved passering av grensen, for kjøretøy over 3500kg. Prøver du deg uten blir du bøtelagt og det bra dyrt. "Go-boks" er en elektronisk brikke som blir "ladet" med en pengesum. Dette gir høve til kjøring på autobahn i Østerrike. Boksen koster ca 5 euro, + ca 700 i lading for t\r og en bot uten boks er på ca 220Eur (ca 1700kr). Som dere skjønner det blir noe dyrt. Kjøring utenom autobahn vil uten tvil være god butikk Det er stort sett svært behagelig å kjøre, og det lett og parkere på såkalte stellplatze som er beregnet for bobil folket. Langs med hovedveiene i Tyskland finnes det flere gode rasteplasser (autohof) som kan benyttes, se etter lastebiler og trailere. Du kan søke mer på www.autohof.de. Vi bruker "Bordatlas 3400 stellplatze" (20006), og vi har i tillegg lastet ned fra internett en masse POI med stellplatze i hele Europa. Personlig har jeg rotet meg inn midt i København sentrum og Stockholm sentrum uten problemer, de tok utrolig godt hensyn til turisten i bobilen. Ja, det er faktisk deilig å være norsk i Danmark. Når det er sagt, så unngår jeg byer og for tette steder normalt – blir for mye stress med stor bobil i tett trafikk på ukjent område. Den sterkeste opplevelsen var nok i Dieppe i frankrike – der er det ikke beregnet for biler større en Peugeot 207 el. – men vi kom ut av det også, en snuoperasjon halvveis inne i en gågate og litt over et fortau – var heldigvis tidlig på morgenen. Så, når det står skilt med max 3500kg – så stemmer det, ikke tenk på og prøve engang, hold deg unna også med bobiler under 3500kg, det er rett og slett ikke plass. Skal du nedover i Europa må du da selvsagt kjøpe Bordatlas 3400 stellplatze (www.amazon.de) som viser alle tenkelige stellplatze som er tilrettelagt for bobil (her får det ikke stå campingvogner). Er som regel godt tilrettelagte p-plasser med nødvendig utstyr og de er billige og ligger som regel svært sentralt til.

Til slutt

Når du så kommer så langt som å kjøre av gårde, er det treningen med å reise på tur som gjelder - du kommer rimelig fort til å erfare at det er lurt å reise med tom bil, fylle opp underveis og komme fram om kvelden med full bil (dette gjelder mat og andre varer). Husk at når du shopper og parkerer på en P-plass å parkere så du kommer deg løs igjen - små biler har en tendens å parkere nært og sperre deg inn, og du kan dermed risikere å sitte fast i flere timer. Når du kjører, så kan det ikke sies for ofte at kjøreegenskapene endrer seg med tyngden og lasten, tilpass farten og bruk speilene godt – slipp forbi biler som når deg igjen ofte. Og når du først er på veien i Norge spesielt, så hilser vi bobil folk på hverandre med enhver anledning, og det er viktig å vise interesse og skryte litt av hverandres doninger uansett års modell og størrelse, når vi møtes på farten. Ta ellers hensyn til omgivelsene, ikke dumpe noe søppel, gråvann eller septikk som helst andre steder enn tillate og merkede steder. Vårt rykte er oppførselen vår, og det er hvordan vi oppfører oss samlet som blir lagt merke til.

God tur og lykke til!
(BE – bobil@solheim.be)


 

Annonser