Aktiviteter

 

 

Merkekjøringhttp://www.nocc.no/lokal/romerike/Sider/Øvelseskjøring.aspxMerkekjøring12.06.2017 05:00:00
Barnas Camping Festival 2017http://www.nocc.no/lokal/gjovik/Sider/Barnas-Camping-Festival-2017.aspxBarnas Camping Festival 201723.06.2017 17:00:00
Elgtreffet 2017http://www.nocc.no/lokal/lillehammer/Sider/Elgtreffet-2017.aspxElgtreffet 201718.08.2017 09:00:00
Høsttreff 18. - 20. august 2017http://www.nocc.no/lokal/sunndal/Sider/Høsttreff-18.---20.-august-2017.aspxHøsttreff 18. - 20. august 201718.08.2017 10:00:00
Beitotreffet 2017http://www.nocc.no/lokal/gjovik/Sider/Beitotreffet-2017.aspxBeitotreffet 201718.08.2017 18:00:00
Hallingtreffet 25.-27. augusthttp://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Hallingtreffet-25.-27.-august.aspxHallingtreffet 25.-27. august25.08.2017 09:00:00
NBCC avd. Østerdalen er 40 år 25. - 27. augusthttp://www.nocc.no/lokal/osterdalen/Sider/NBCC-avd.-Østerdalen-er-40-år-25.---27.-august.aspxNBCC avd. Østerdalen er 40 år 25. - 27. august25.08.2017 10:00:00
Høsttreff på Fredrikstad Motell og Campinghttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Høsttreff-2017.aspxHøsttreff på Fredrikstad Motell og Camping25.08.2017 11:00:00
Tour Masuria 27.08. - 04.09. 2017http://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Tour-Masuria-2708---0409.aspxTour Masuria 27.08. - 04.09. 201727.08.2017 13:00:00
Høsttreff og 30 års jubileum 1. - 3. september 2017http://www.nocc.no/lokal/romsdal/Sider/Høsttreff-og-30-års-jubileum-1.---3.-september-2017.aspxHøsttreff og 30 års jubileum 1. - 3. september 201701.09.2017 10:00:00

Bobiler = privatbiler

Norsk Bobil og Caravan Club har i en henvendelse til Vegvesenet slått til lyd for at bobiler mellom 3500 og 7500 kg må likestilles med person- og campingbiler under 3.500 kg når det gjelder periodisk kjøretøykontroll.

(20.09.06) Brevet til Statens vegvesen, Vegdirektoratet har denne ordlyd:

Herved oversendes forslag om å likestille campingbil registrert i kjøretøyklasse M1 (personbil) og avgiftsgruppe 336 og med tillatt totalvekt inntil 7500 kg, med andre personbiler og campingbiler i avgifts-gruppe 313: Første kontroll etter 4 år og deretter hver 2. år.

Det er i dag liten eller ingen teknisk forskjell på en campingbil med tillatt totalvekt mellom 3500 kg og 7500 kg. Normalt er det kun større hjul med dekk som tillater større aksellast som er hele forskjellen. Teknisk er chassisene like med samme motor, understell og bremsesystem. Man finner helt vanlige hydrauliske bremser som på andre personbiler. Først i de tyngre klassene av biler bygd på buss eller lastebilchassis finner man stor forskjell f.eks. trykk-luftmekaniske bremser. Campingbiler har normalt svært kort årlig kjørelengde på ca. 10.000 km. Derfor er det helt urimelig å sette disse i samme klasse som tunge næringskjøretøy som buss og lastebil med en normal årlig kjørelengde på ca. 100.000 km! Etter dagens system vil en vanlig campingbil med tillatt totalvekt 3850 kg måtte inn til periodisk kjøretøykontroll etter 2 år og ca. 20.000 km. Vi har erfart at det tekniske personale uttrykker stor grad av misnøye med å måtte bruke tid på å kontrollere hva man oppfatter som tilnærmet nye kjøretøy som kun har gått 20.000 km.

Kostbare private verksteder

Statens vegvesens trafikkstasjoner utfører ikke lenger slik kontroll. Kontaktsenteret opplyser at stasjonene har fått pålegg om å slutte med slike for å "prioritere viktigere saker". Dermed er eierne av slike campingbiler prisgitt verkstedene for tunge kjøretøy da heller ikke NAF teststasjoner er godkjent for å kontrollere kjøreøy med tillatt totalvekt over 3500 kg. Disse verkstedene er få og har så stort arbeidspress at personalet arbeider i skift. Deres prisnivå er myntet på kommersielle kjøretøy med mulighet for fradrag for slike utgifter, refusjon av moms mv. Campingbilene eies i stor utstrekning av pensjonister uten slike muligheter og ender derfor opp med i virkeligheten å betale mest av alle. En kontroll av en campingbil har vi erfart tar ca. 30 minutter som en normal personbil. Allikevel tar lastebilverkstedene ca. 1500 kr for kontrollen – altså en timepris på 3000 kr - da de ikke har konkurranse verken fra personbilverksted, NAF eller trafikkstasjoner men har fått monopol. En personbils kontroll på verksted koster ca. 450 kr. Tyskland må åpenbart sies å være det ledende land innen EU på campingbil. Her innførte man foreslåtte regel for 2 år siden, sier NBCC i brevet til Vegdirektoratet.


 

Annonser