Kjell-Idar Juvik, Eirin Sund, Magne Rommetveit, Ingvild Kjerkol og Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet har lagt fram representantforslag (Dokument 8-forslag) i Stortinget. Forslagene vil bety at forskjellsbehandlingen for bobiler over og under 3,5 tonn fjernes. 4 av de 5 forslagene er identiske med forslag NBCC har tatt opp i lengre tid. Det 5. forslaget om å justere vektgrensen for førerkort klasse B til å gjelde for bobiler opp til 4,5 tonn, vil innebære at EUs Førerkortdirektiv må endres, hvilket for utenforlandet Norge vil være bortimot umulig. NBCC foreslår i stedet å presisere «campingvognregelen» (som gir anledning til å kjøre vogntog, bil og tilhenger på samlet inntil 4250 kg), til også å gjelde «kjøretøy», og dermed unngå en lang, tidkrevende og meget tung prosess i EU.

Representantforslaget fra Arbeiderpartiet med NBCCs innspill markert.
Her er forslagene fra Arbeiderpartiet:
- PKK – alle bobiler opp til 7,5 tonn behandles likt med personbiler klasse M1.
- Fartsgrense – for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7,5 tonn økes tillatte hastighet opp til 100 km/t.
- Bomavgifter – Alle bobiler opp til 7,5 tonn behandles likt med personbiler klasse M1.
- Fergetakster – her bør bil med campingvogn behandles likt med Bobiler og en løsning kan være er en standardsats på 2 ganger taksten for personbil.
- Førerkortklasse for bobiler. Se på muligheten for å justere grensen opp fra 3,5 tonn til 4,5 tonn.
– Flere av forslagene faller sammen med tilsvarende fra politisk ledelse i Samferdselsdepartementet, og vi mener det derfor er gode muligheter for at de kan få flertall i Stortinget, sier fagsjef og daglig leder i NBCC, Jørgen Snoen i en kommentar.
Publisert: 30.04.2015 10:45
Sist endret: 30.04.2015 13:00