Egne aktiviteter

 

 

Høsttreff på Fredrikstad Motell og Campinghttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Høsttreff-2017.aspxHøsttreff på Fredrikstad Motell og Camping25.08.2017 11:00:00
Årsfest i Degerneshttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Årsfest-2017.aspxÅrsfest i Degernes30.09.2017 10:00:00
Medlemsmøte om brannsikkerhethttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Medlemsmøte-brann.aspxMedlemsmøte om brannsikkerhet11.10.2017 11:00:00

NBCC Aktiviteter

 

Vi tok en høsttur til Kroatia

Fra Turid og Kjell Fredstad har vi mottatt denne reiseberettelsen fra en tur til Kroatia i september 2012. Redaktøren takker for bidraget og kan underskrive på at Kroatia er et herlig land å feriere i! God fornøyelse!

Tekst og foto: Turid og Kjell Fredheim

Tilbake

I år hadde vi bestemt oss for å forlenge sommeren med en høsttur, men hvor skulle turen gå? Vi ville ta bobilen til et sted hvor sommertemperaturen holdt seg lenger utover høsten enn her hjemme på berget. Det har jo ikke vært så mye sommertemperaturer her hjemme heller, i hvert fall ikke for alle oss som dro til Nord-Norge på NCT- treffet.

Ikke ville vi dra for langt nedover, men vi ville ha forlenget god sommervarme, så valget falt på Kroatia. Der hadde vi vært før, i 1983, med bil og campingvogn i det gamle Jugoslavia, men den opplevelsen håpet vi å slippe denne gangen. Da hadde vi følelsen av å bli tråkket ned av tyskere og hadde store problemer med å få tak i det aller nødvendigste, nemlig mat.

Men nå var jo situasjonen en helt annen i dette landet, ettersom Tito var borte og landet etter hvert har blitt selvstendig. Vi fulgte med på været i media og bestemte oss når temperaturen begynte å bli ”normal” for oss. Det ble bestemt at vi reiser den 18 september og fergeplass på Stena Line fra Göteborg til Kiel ble bestilt. Dette for å korte ned kjøretid og lengde, men ikke noe billigere for oss, når vi etter hvert fikk vite at vi måtte jo skaffe oss BroBizz (Øresundsforbind-elsen) en bompasseringsbrikke som gjorde passeringen til under halve prisen. Denne kan også brukes i flere bompasseringer, også i Norge.

Vi ankommer Kiel onsdag morgen etter en rolig overfart og begynner på turen nedover i Tyskland som vi delvis har staket ut på forhånd. Vi ville prøve å unngå de store motorveiene ved å kjøre de nest største veiene, men vi fant ut at Tyskland må i det store å hele sees på som to dagers transportetappe. Selv om vi kjørte etter både papirkart og GPS så ble det noe ”rot” i vei valget i mellom. Med en overnatting på en stellplass ved Erfurt fortsetter vi videre nedover. Vi tar av autobahn etter München og ankommer Ruh-polding hvor vi overnatter. Dagen etter kjører vi inn i Østerrike, kjøper en vignett på grensen (en form for bombrikke) til 8 euro. Denne vignetten gjelder bare ved kjøring på motorvei. Vi besøker flere vintersportssteder som Inzell, Kitzbühel, Oberstdorf, Zell am See og Bischofshofen før vi drar ut på motorveien videre gjennom Østerrike mot Villach, hvor vi finner en campingplass.

Dagen etter stiller vi inn GPS’en på Ljubljana i Slovenia via motorveien fra Villach, men der ble vi litt lurt. Den ville ha oss korteste vei og da bar det over fjellet i noen voldsomme stigninger og svinger før vi kommer ned i vinterstedet Kranjska Gora. Vi kommer så inn på motorveien som går gjennom hele Slovenia og nærmer oss nå Istrahalvøya i Kroatia.

Etter anbefaling fra medlemmer i klubben oppsøker vi det første sted i Kroatia, Novigrad, hvor vi tar inn på Camp Sirena lørdag 22/9. Temperaturen hadde nå kommet opp i sommerlige grader, rundt 24 - 25, men det må sies at det var betydelig kjøligere gjennom Tyskland og Østerrike, ned mot 3-4 grader på natta, så her føltes det helt vidunderlig.

Camp Sirena ligger dels i en skog av pinjetrær og dels på et åpent gress/rødgrus jorde, hvor de fleste bobilister som oss pensjonister på tur ligger på. Her blir vi bare til mandag for det var så mye bråk fra lasting av pukkstein til båter i nærheten. Så forflyttet vi oss på ”småveier” til det egentlige målet vårt som var byen Rovinj. Vi ankommer hit og finner campingplassen Porton Biondi. En rolig og nydelig plass i skrånende terreng i delvis pinjetrær og mer åpent terreng. Her blir vi noen dager og koser oss med bading/soling og sykkelturer inn til Rovinj, en liten, gammel og sjarmerende by.

Etter noen dager bestemmer vi oss for å utforske dette landet og campingplassene noe bedre og beveger oss nedover mot Pula, som er den største byen på halvøya. Men det må sies at vi har litt skrekk for å dra oss inn i større byer med bobilen, parkering osv., så vi kjørte inn i tettstedet Fazana i stedet. Der tok vi inn på campingplassen Bi Village som var kjempestor.

Men fordelen med å dra såpass sent på året er at de ”fastboende” camperne har avsluttet sesongen så det blir god plass til oss andre - og dessuten betydelig rimeligere!

Alle disse tre plassene ligger i nær tilknytting til småsteder hvor det var strandpromenader, eller kun en kort sykkeltur inn til stedene. Når man ligger slik på plasser kommer man ofte i kontakt med andre i samme situasjon og utveksling av synspunkter på steder en har vært på blir diskutert og det ble det også gjort i Rovinj. Her kom vi i prat med et svensk par som fortalte at vi burde ta en tur på øya Krk når vi var her nede. De anbefalte et par campingplasser som var veldig bra. Etter noen dager på Bi Village dro vi mot Rijeka og videre mot øya Krk.

Langs Rijekafjorden var det en fantastisk utsikt, skulle nesten tro vi var havnet inne i selveste Geirangerfjorden! Vi ankommer tettstedet Punat på øya Krk og finner campingplassen Pila etter anbefaling fra våre svenske bekjente. Første inntrykk var ikke av det beste der vi gikk rundt for å finne en plass, men når vi kom dit hvor bobilene parkerte så det helt annerledes ut. Like ved havet, med bare en strandpromenade mellom bilene, og en laget strand av betong. Rene badebassenget.

Det var en nydelig promenade inn til havnebyen Punat. Her ble vi i hele seks dager. Da var tiden kommet for å sette kursen hjemover. Vi hadde da vært over to uker i selve Kroatia.

Men før vi dro hjemover måtte vi kjøre ut til et sted helt syd på Krk som het Baska. Også det på anbefaling fra svenskene. Det var bare ca. 20 km. fra der vi lå i Punat. Det var nesten så vi snudde før vi kom fram dit for det var ikke akkurat noe autostrada dit ned! Men når vi først ankom Baska var det som om vi kom til det sydenparadiset. Maken til koselig bade- og ferieby skal man lete lenge etter. Omkranset av fjell på alle sider lå fjorden så nydelig rett foran oss.

Campingplassen, ved navn Kamp Zablace, var dog ikke av de beste, veldig åpen på et stort jorde, men ok nok. Her ble vi bare et døgn, for nå hadde vi bestemt oss for å dra hjemover, men hit fristet det absolutt å komme tilbake.

Mandag morgen den 8. oktober bytter vi ut innmaten i dynetrekka med varmere saker og setter kursen nordover gjennom Kroatia. Videre gjennom Slovenia mot Trieste i Italia. Vi ville kjøre en rute gjennom Dolomittene som vi ble anbefalt av Magne Storlien. Vi tok utgangspunkt i Udine i Italia hvor vi svingte av mot Tolmezzo, videre mot vintersportsstedet Cortina som hadde olympiske leker i 1956. Her overnattet vi på Camping Cortina i en omtrent tett skog, lite hyggelig og en veldig kontrast til selve Cortina, som er en sjarmerende by.

Nå var det bra vi hadde skiftet til varmere sengetøy for her var det plutselig bare 5 - 6 grader på natta. Dagen etter drar vi videre mot Toblach, hvor vi fyller drivstoff på en Essostasjon ved hotell Santer, som drives av foreldrene til eks-kona til Ole-Einar Bjørndalen. Vi drar videre mot Lienz i Østerrike, gjennom Dolomittene, fantastisk tur! Så mot Mittersill, Kitzbühel og opp til Kufstein, like ved den tyske grensen.

Da var det inn på motorveien mot Tyskland, hvor det ventet oss to dager med transportetappe. Vi kjørte utenom de store byene som München, Nürnberg, Würzburg, Kassel, Hannover, Hamburg og videre til Flensburg. Å overnatte i Tyskland på stellplasser er ok nok, men man må regne med en del bråk fra trailere, for dem er det mengder av ned gjennom Tyskland. Vi overnattet på disse stellplassene kun en gang nedover og en gang hjemover, gudskjelov.

Siste stopp var på campingplass ved Storebeltbroen. Dagen etter var det resten av Danmark og Sverige som sto for tur og etter hvert som vi nærmet oss kjente trakter oppover i Sverige gikk det lett og kjøre lenge selv om det denne siste dagen ble mange mil.

Det har vært en fantastisk tur, vi har opplevd mye både turmessig og ikke minst hvordan Kroatia har blitt nå. Det er billig og feriere og leve der, så en tur dit kan absolutt anbefales.


Turid ved bilen på Porton​​ Biondi i Rovinj

Turid med sykkel med Rovinj i bakgrunnen

Rovinj by

Gamle bygninger i Rovinj

Fra Cortina D'Ampezzo i Dolomittene

Hotell Santer i Toblach

Tilbake


 

Annonser

 

 

Facebookhttps://www.facebook.com/nbccaskimFacebook
Grasrotandelenhttps://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen#search=996413780Grasrotandelen
Mysen Caravanhttp://www.mysencaravan.noMysen Caravan
Slitu Karosseriverkstadhttp://www.slitu.noSlitu Karosseriverkstad
Askim Caravan & Fritidhttp://www.finn.no/finn/car/mobilehome/result?orgId=1768090144Askim Caravan & Fritid
Norum Bobilgårdenhttp://www.norumbobilgaarden.no/Norum Bobilgården
Essen Bilhttp://www.essenbil.noEssen Bil
JGA Fritidhttp://www.finn.no/finn/car/mobilehome/result?orgId=1259845071JGA Fritid
NBCC avd. Askim og omegnhttp://www.nocc.no/lokal/askimNBCC avd. Askim og omegn