Egne aktiviteter

Høsttreff på Fredrikstad Motell og Campinghttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Høsttreff-2017.aspxHøsttreff på Fredrikstad Motell og Camping25.08.2017 11:00:00
Årsfest i Degerneshttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Årsfest-2017.aspxÅrsfest i Degernes29.09.2017 10:00:00
Medlemsmøte om brannsikkerhethttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Medlemsmøte-brann.aspxMedlemsmøte om brannsikkerhet11.10.2017 11:00:00

NBCC Aktiviteter

Ferien 2014 til Kroatia

​​​​​​​​​​Denne reiseberettelsen er i form av en dagbok nedskrevet underveis hver kveld (når jeg husket på det!) Derfor har jeg også med kjørerute, km og forbruk etc. Den er i ettertid bare gjennom gått for skrivefeil. I tillegg har jeg etterpå lagt inn bilder.
Jeg håper dette kan inspirere dere lesere til å ta en langtur, for Kroatia anbefales på det sterkeste!

Tekst og foto (flere bilder kommer): Magne Storlien

Ferien 2014 til Kroatia

​I år skal vi kjøre sammen med Øystein, Grethe og Anstein fra Hamar. De har ei stor Polar 730 vogn, mens vi har bobil på nesten 8,5 meter. Hovedmålet er Kroatia og første lengre stopp er Sirena Camping i Novigrad hvor vi har bestilt de beste plassene 27. juli til 1. august.

Onsdag 23. juli:​

​Strekning:            Mysen – Strömstad – Nordby - Trelleborg
Distanse:              585 km
Forbruk:               1,08 l/mil
Snitthastighet:     72 km/t
Kjøretid:              8 t 3 min

Vi reiste hjemmefra kl 10 og dro først til Daftö hvor vi snakka med gode, gamle fastliggerkjente og badet et par ganger i 24 graders vann. Det var stekhett og rundt 30 i skyggen. Kl 16 møtte vi Anstein, Grethe og Øystein på Nordbysenteret og etter litt shopping reiste vi sørover. Vi stoppet i Ljungskile og tok en kaffe.  Ankom Trelleborg kl 00.20, men her var stellplassen smekk full. Det ble litt avansert presisjonsrygging før vi begge var ute av stellplassen igjen. Vi la oss på parkeringen til Ica Maxi, tok et par Skånedrammer og sovnet som steiner.

Torsdag 24. juli:
​Strekning:            Trelleborg – Sassnitz – Wittstock Dosse - Fläming
Distanse:              388 km
Forbruk:               1,00 l/mil
Snitthastighet:     70 km/t
Kjøretid:              5 t 28 min

​​Slappet av på formiddagen i kjempevarmt vær og tok ferga kl 13 til Sassnitz og var i land kl 17.15. Spiste taco o​g kjedet oss ombord. Men vel i land ble det litt shopping (Bordershop) før vi kjørte videre. Veien videre gikk nesten via Rostock og så retning Wittstock Dosse og Berliner Ring. Svingte så sørover på A9 retning Leipzig i noen mil og tok kvelden på et autohof ved Fläming. Det regnet siste del av dagen og jeg var rimelig stiv i øya før jeg dro på håndbrekket og kunne slappe av!

Fredag 25. juli:

​Strekning:            Fläming – Leipzig – Nürnberg – München - Inzell
Distanse:              ca 680 km
Forbruk:               0,94 l/mil! – Knerten er jo snill da med sine 5 tonn!

En lang dag langs A9 sørover. Etter München i retning Salzburg var det mye kø. Litt regn av og til på formiddagen, men så ble det bedre og opp til 30 grader. Vi ankom campingen i Inzell kl 20.15 og rigget oss til før vi gikk til nærmeste gasthaus og spiste middag og tok et par-tre øl. Det smakte rett og slett nydelig! Så hjem igjen og et par rom og cola før vi tok kvelden. Endelig har vi ferie!

Lørdag 26. juli:

​Strekning:            Inzell - Winkl
Distanse:              30 km!
Forbruk:               1,36 l/mil
Snitthastighet:     32 km/t
Kjøretid:              0 t 57 min

Flott vær i dag også. Anstein måtte få startstrøm av campingeierens gamle Deutsch traktor fordi kjøleboksen hadde stått på hele natta! Vi fant ut at vi skulle besøke Ørneredet før vi skulle ta kvelden i Bischofshofen, men slik gikk det ikke. Rett etter Bad Reichenhall opp noen bratte bakker kokte Mercedesen til Anstein. Så var det å vente på hjelp fra Falk – godt å ha forsikring med veihjelp i orden! Vi havnet på Campingplatz Winkl rett i nærheten. Iren og jeg tar med Øystein og reiser videre til Novigrad i morgen, mens Grethe og Anstein må vente på verkstedbesøk på mandag før de kommer etter. Men det ble en hyggelig lørdagskveld med internett, lyn og torden. Og verdens verste regnskur, skikkelig styrtregn. Og etterpå ble lufta bedre og tempen sank 10 grader til 15. Det kom en gjeng på 30 norske ungdommer som var på fottur i området. De måtte søke ly på campingen fordi lavvoen de egentlig skulle overnattet i hadde regna bort!

Søndag 27. juli:

​Strekning:            Winkl – Villach – Ljubljana – Koper - Novigrad
Distanse:              433 km
Forbruk:               1,00 l/mil
Snitthastighet:     70 km/t
Kjøretid:              6 t 6 min

​Vi tok midlertidig farvel med G&A og kom oss av gårde fra campingen i Winkl ca 10.30 og var snart ute på motorveien mot Villach. Noen regndråper fikk vi, men været ble bedre og bedre jo nærmere vi kom Kroatia. Vi var framme i Novigrad ca 16.30 og etter litt matshopping ankom vi Sirena camping kl 17.17 sharp.! Brukte litt tid på å finne bra plass, men ble fornøyde med plass 511 (og 512 reservert Grethe & Anstein). Det ble et raskt bad i nydelig vann før vi gikk på nærmeste restaurant og spiste middag. Tilbake igjen ble det en irish coffee uten krem mens vi koste oss med endelig å ha utsikten over Adriaterhavet under markisa igjen.

Mandag 28. juli:

Våknet til flott vær og tok dagens første bad kl 08.15. Fikk greie på at G&A ikke kommer før i morgen for de måtte vente på reservedelen som var en slange som hadde sprukket i kjøleanlegget fordi en sikring hadde gått når vi fikk traktorstart i Inzell. Det ble mere soling og bading og pizza til lunch. Enda mere bading og hyggelig besøk av Anne-Kari og Kjell og Tore som hadde syklet fra Mardea camping på andre siden av Novigrad.

Tirsdag 29. juli:

Irens bortevaskeri var i full drift i dag. Det er enkelt når det er en vannpost på vår plass og vi har med vannslange. Grethe og Anstein ankom litt over kl 22 på kvelden. Etter litt avansert kvalitetsrygging i mørkret med storøyde naboer som tilskuere kom Polar'n på plass og støttebeina kom ned. Det ble et hyggelig gjensyn og tid til noen sørsvenske dråper før Ole Lukkøye tok oss.

Onsdag 30. juli:

Gråværsdag med litt regn, så det ble ikke mye bading i dag – og ingen soling, men litt handling.

Torsdag 31. juli:

Endelig soling og bading hele dagen, så på kvelden var vi alle sammen litt røde både hist og pist. Herlig å slappe av ved Adriaterhavet!

Fredag 1. august:

Strekning:            Novigrad – Hum – Pazin – Porec – Novigrad

Det var varslet gråværsdag med litt regn, så da tok vi oss en biltur til verdens minste by, Hum. Det ble en fin tur og denne byen var virkelig liten! I følge Guinness rekordbok er det bare 18 innbyggere, hvorav 5 barn. Denne lille byen har både kirke, postkontor og restaurant – og vi var innom alt. Vel «hjemme» tok vi en bytur til Novigrad sentrum på kvelden.​
​Verdens minste by: Hum
​Tre små og kjekke unge menn poserer i verdens minste by
Den lokale likøren måtte vi jo smake på - og kjøpe!
​Har dere veiene forbi så anbefaler jeg å ta turen innom Hum.

Lørdag 2. august:

Jeg skulle være flink og ta litt indretjeneste på morgenen. Men under støvsuginga sluttet plutselig airconditionen i bodelen å fungere! Jeg sjekket alt som var av sikringer, men til ingen nytte. Mysen Caravan var stengt, så vi må svette til mandagen. Soling og bading ble det likevel. 25 grader i vannet. Koste oss «hjemme» på kvelden med god mat etter oppskrift fra kokkeelev Øystein. Det var laks og torsk surret med fløte. Til dette stekte grønnsaker og poteter. Nydelig, Øystein – du har taket på det! Vi koste oss hele kvelden under Knertens markise og hørte på Dansefot via parabol. Livet er absolutt verd å leve :-)
Øysteins oppskrift, men hvem tok over stekespaden! For øvrig har vi mishandlet mye bacon i den samme panna...

Søndag 3. august:

Strekning:            Novigrad, Camp Strasko på Pag, Novigrad

Innholdsrik dag! På morgenen så vi tre delfiner ute i bukta rett foran der vi lå og jeg var både kjapp og heldig og fikk med telelinsa et flott bilde av en delfin som hoppet over vannet. ​Kjempeartig!
delfin.jpgMen det var varslet regn så vi tok en dagstur til Camp Strasko ved Novalja på øya Pag. Vi kjørte motorvei nedover og det ble en lang tur etter et øyeblikks «feilnavigering» av undertegnede. Derfor havnet vi «halvveis» til Zagreb før det gikk sørover og så over bergkanten, med et øyeblikks vidunderlig utsikt over Adriaterhavet langt der nede, før veien stupte bratt ned til Senj. Derfra videre langs kysten og ferge over til Pag. Vel framme på campingen gikk vi til en restaurant og spiste en bedre middag. Dette er en stooor plass. Vi snakket med resepsjonen om neste års treff og tok masse bilder, for jeg skal skrive en promo-artikkel til Bobil og Caravan Magasinet. (Se her på side 58 - 62​). Hjemover gikk det langs den svingete veien ved kysten helt opp til Rijeka. Vi var hjemme igjen etter ca 12 timer på farten. Vi fikk bare noen få regndråper på dagsturen som ble på hele 595 km. Hva ofrer man ikke for NBCC!
strasko.JPGHer er de "utskremte" på Camp Strasko - flott plass, så meld deg på FICC 2015​!

Mandag 4. august:

Etter en morgen med flere telefonsamtaler med Mysen Caravan fikk vi endelig liv i airconditionen igjen. Deilig, for i dag er det varmt! Vi måtte koble utenom inverter'n. Godt å endelig få ordnet det! Så ble det bading og soling. 26 grader i vannet i dag. Grillpølselunsj «hjemme». På kvelden ble det nydelig middag i byen og litt shopping før vi toget hjem.

Tirsdag 5. august:

Drittvær! Grått på morgenen. Så begynte det å tordne og regne i flere timer. Iren benyttet anledningen og startet opp bortevaskeriet igjen under markisa. Det blir jo fort litt klesvask underveis. Men hvor er klestørken? I dag blir det egenprodusert kjøttkakemiddag – men det kan man jo leve med!

Onsdag 6. august:

Glemt å skrive noe…  (har jo ferie)

Torsdag 7. august:

Strekning:            Novigrad, Koper, Tarvisio, Forni di Sopra, Cortina

I dag startet vi på hjemturen. Denne gangen gikk det relativt greit uten for mye køer ut av Kroatia. Så kjedelig motorveiskjøring fra Trieste til litt etter Udine, men når vi tok av fra motorveien mot Tolmezzo ble det en fantastisk kjøretur i enorm natur. Vi har kjørt her flere ganger tidligere, men uten ei diger campingvogn i følget! Enkelte steder var det rimelig trangt for 255 cm bred Polar! Men med en dyktig sjåfør i Anstein så det gikk bra. På vei gjennom en liten småby ble hekken på høyre side  kvistet – beklager! I Cortina d´Ampezzo var vi innom Cortina camping hvor det stort sett lå fastliggere, og det var ikke trivelig der, så vi kjørte opp til Olympia camping. Her rigget vi oss til med fantastisk utsikt mellom høye fjell. Så begynte det å regne, skikkelig styrtregn!

Fredag 8. august:

​Strekning:            Cortina, Toblach, Innsbruck, Seefeld
Distanse:              473 km (torsdag og fredag)

Nok en dag med flott natur. Etter et par km stoppet vi på den plassen hvor en etappe i Tour de Ski starter. Vi tok en pause på toppen der Tour de Ski-løypa går langs veien før det begynner å helle nedover mot Toblach. Der fotograferte vi og handlet souvenirer i mektig natur. Etter Toblach svingte vi mot venstre i retning Brenner. Lunsjen inntok vi ved St. Sigmund i form av bruchetta. Så ble det Brennerpasset på motorveien før vi tok av mot Seefeld og bakken opp med 16% stigning… Her var det visst forbudt for tilhengere over 750 kg! Men Polar'n på over to tonn kom velberget fram ;-) Sånn kan det bli når en bobil kjører først! Vi sjekket inn på Camp Alpin i Seefeld, en virkelig flott camping, om enn litt dyr. Og endelig, for meg, ble det en aldeles nydelig wienerschnitzel på kvelden!

Lørdag 9. august:

Nydelig morgen. Anstein og jeg kjørte til Inzing og kjøpte ny vannpumpe til Polar'n. Begge to shoppet en spesial vannslange på rull til 25 euro. Vel tilbake ble det regn og torden, men da fant vi ut at vi skulle kjøre en tur i Mercedesen. Det ble til Garmisch-Partenkirchen, Ettal, Reutte og via Fernpass tilbake. En flott kjøretur på 17 mil med middag med utsikt til Zugspitze underveis. Hørte på Dansefot i kveld også.

Søndag 10. august:

​Strekning:            Seefeld – Garmisch-Partenkirchen – Augsburg – Rothenburg ob der Tauber
Distanse:              313 km
Forbruk:               0,97 l/mil
Snitthastighet:     60 km/t
Kjøretid:              5 t 12 min

Nå må vi videre hjemover. Vi dro fra Seefeld i flott vær og det ble bare varmere og varmere utover dagen, helt opp i 30 grader. Stoppet ved en valfartskirke i Meiting og lagte ertesuppelunsj. I Rothenburg ob der Tauber havnet vi på campingen Tauber Idyll noen km utenfor byen i Detwang fordi stellplassen var smekk full. Hit ned var det trangt, veldig trangt for stor Polar! Det pågikk også en festival i området, så det krydde av parkerte biler. Men vi kom inn på campingen og fikk to bra plasser. Lagde kjøttkakemiddag som selvsagt smakte aldeles utmerket. Tok bilen en kveldstur klokka åtte opp i byen. Kjøpte is og kaffe, men det meste var stengt så sent, så vi dro snart tilbake til campingen hvor vi slappet av i behagelig temperatur og hørte på rockemusikk fra festivalen.

Mandag 11. august:

​Strekning:            Rothenburg – Nürnberg – Bayreuth – Dresden – Chemnitz -Lübbenau/Spreewald
Distanse:              509 km
Forbruk:               0,95 l/mil – – fortsatt snill bil Knerten!
Snitthastighet:     71 km/t
Kjøretid:              7 t 7 min

Dro fra campingen litt sør for Rothenburg kl 11 og kom oss velberget ut av den trange plassen, selv om Polar'n er lang… Det ble noen lange imponerte blikk fra tysk tilskuere! Dette har du kontroll over, Anstein! Etter litt Aldi-shopping ble det masse kjøring på autobahn. Trafikken var sånn passe, men vi passerte et par ulykker underveis. Vi lunsjet på en McDonalds. I Chemnitz tenkte vi å slå leir, så vi var innom Rubenstein camping, men huff så elendig. Stemte overhode ikke med nettsida, så da dro vi videre! Spiste middag på en Tank & Rast og ankom Am See camping noen km utenfor Lübbenau i Spreewald litt før kl 21. Der var det egentlig fullt, men siden hadde A&G ligget her før, så fikk vi krangler oss til å stå på badeplassparkeringen med strøm for 15 euro pr natt. Puh! Avsluttet dagen med sydsvensk kvalitetsvare i små glass i måneskinnet.

Tirsdag 12. august:

Vi startet dagen med et herlig bad i innsjøen hvor temperaturen var ca 23 grader. Etter frokost tok vi bussen til Lübbenau, dog med litt komplikasjoner for vi måtte uventet bytte buss. Så tok vi «kahnfahrten» - to timer på kanalene i båt staket fram av vår kvinnelige guide og båtfører. Dette ble en meget spesiell og flott opplevelse. Det er milevis med kanaler i Spreewald. Hjemover ble det taxi og ikke buss. En herlig dag!

Onsdag 13. august:

​​Strekning:            Lübbenau – Berlin – Wittstock - Rostock
Distanse:              358 km
Forbruk:               0,96 l/mil
Snitthastighet:     62 km/t
Kjøretid:              5 t 42 min

Kjørte fra campingen 10.30 og etter et par mil ble det kø på motorveien. Vi brukte en time på 6-7 km! Alt på grunn av veiarbeid, men etter det gikk det greit mot Rostock. Stoppet igjen på en Tank & Rast og fikk nett og fant ut av fergene. Ringte og bestilte Rostock – Trelleborg i morgen kl 15. Kjørte så rett til BorderShopen og handlet før vi dro tilbake til sentrum og fant parkering på Stadthafen midt i Rostock – selv om det egentlig var stengt som parkering. Vi har jo ligget her før uten problemer. Vi ruslet bort til Zum Alte Fritz rett i nærheten og fikk oss en nydelig middag; schnitzel med ost for meg og «ente» for Iren J. Tidlig kveld i dag.

Torsdag 14. august:

Vi ferget over til Trelleborg og overnattet på akkurat samme sted som nedover - utenfor Ica Maxi. Som vanlig når vi kjører hjemover forsvinner lysten til å skrive dagbok. Men jeg kan forsikre dere alle at vi kom vel hjem på søndag. Etter å ha lettet Knertens last litt på Daftö…

Avslutning

Kort konklusjon: En herlig tur med opplevelser av alle sorter. Det negative gikk denne gangen utover vårt reisefølge. Men vi hadde en kjempeflott tur og planene for neste år er «langt fremskredet» i samme retning!

Iren og jeg sender en stor takk til Øystein, Grethe og Anstein for utrolig hyggelig og avslappende selskap på denne turen – som definitivt ikke blir den siste sammen!

Annonser

Facebookhttps://www.facebook.com/nbccaskimFacebook
Grasrotandelenhttps://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen#search=996413780Grasrotandelen
Mysen Caravanhttp://www.mysencaravan.noMysen Caravan
Slitu Karosseriverkstadhttp://www.slitu.noSlitu Karosseriverkstad
Askim Caravan & Fritidhttp://www.finn.no/finn/car/mobilehome/result?orgId=1768090144Askim Caravan & Fritid
Norum Bobilgårdenhttp://www.norumbobilgaarden.no/Norum Bobilgården
Essen Bilhttp://www.essenbil.noEssen Bil
JGA Fritidhttp://www.finn.no/finn/car/mobilehome/result?orgId=1259845071JGA Fritid