Egne aktiviteter

 

 

Høsttreff på Fredrikstad Motell og Campinghttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Høsttreff-2017.aspxHøsttreff på Fredrikstad Motell og Camping25.08.2017 11:00:00
Årsfest i Degerneshttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Årsfest-2017.aspxÅrsfest i Degernes30.09.2017 10:00:00
Medlemsmøte om brannsikkerhethttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Medlemsmøte-brann.aspxMedlemsmøte om brannsikkerhet11.10.2017 11:00:00

NBCC Aktiviteter

 

Mine 40 år som NCC-medlem

​​​Av Rune Fosberg

Jeg takker så mye for merket og diplomet jeg fikk som ”bevis” på mitt 40 år (!) lange medlemskap i NCC på årsfesten 2011. Noen på festen syntes nok jeg så veldig ”ung” ut til å ha vært medlem så lenge. Derfor tenkte jeg at jeg skulle skrive noen ord som forklarer hvordan det kan ha seg.

I 1969 kjøpte mine foreldre en brukt Thomson Glen campingvogn av Corneliussen i Sørkedalsveien i Oslo. Denne vogna var nok ikke så bra som de først trodde. Bl.a rant det vann inn midt i mønet på taket. Sommeren 1971 kjøpte de derfor en ny campingvogn av samme forhandler; en Astral 310. Jeg sa til fatter at nå som du har ny vogn, får du melde deg inn i caravanklubben! Vi diskuterte litt, for han ville ikke melde seg inn, så vi kom fram til at jeg ble den som meldte meg inn i stedet - som 16-åring!

Den vogna var Norge på kryss og tvers bak en VW boble og seinere en VW 1600 Va-riant. I 1976 hadde Astral’n blitt for liten. Fatter hadde kjøpt seg bedre bil; VW 412 L. Jeg hadde fått lappen og hadde lyst på ”eget rom” i vogna. Vi dro til Arne Årvold på hans nye caravansenter ved Kjeller flyplass for å se på noe større. Mutter falt for en Cabby Nova 472CT. Den var helt lys innvendig, hadde koselige røde puter med matchende gardiner, eget toalettrom og foldedør ved sittegruppa foran sånn at jeg fikk ”eget”.

I 1978 hadde jeg kjøpt meg egen campingvogn. Jeg kom over en det hadde vært innbrudd i. De hadde herjet noe veldig i vogna. Det var strødd ut mel, sukker og sjokoladepulver på gulvet og eieren så ingen annen løsning enn å selge vogna. Dette var en meget spesiell vogn; En Elddis Elegance med to inngangsdører! En på hver side av vogna. Den ene førte inn i toalettrommet bak, så man kunne gå inn der med våte klær og skifte før man gikk videre inn. Den andre døra førte inn i salongen. Der var det to dype lenestoler og vinduet foran var utbygget som et karnapp med vinduspost. Alle vinduer var til å åpne og de var av glass.. Dette var virkelig en herskapsvogn av høy klasse!

Det var også peis og på veggene var det ordentlige lampetter og ”hjemmekoselig” tapet. Senga var ei dobbeltseng som var i veggen mot kjøkkenet. Når jeg skulle sove, ryddet jeg vekk stolene og trakk senga ut fra skapet - ferdig oppredd! Der Vinter-brosenteret er i dag var det tidligere noen plasthaller. Her fikk jeg få lov til å vinter-lagre vogna. Idet jeg svinger inn på området traff vognhjulet en stabbestein, og så veltet hele vogna! Det var bare å levere vraket på Grønmo og lage varehenger av understellet. Varehengeren har jeg hatt helt til i fjor, da røyk draget. Jeg har søkt et-ter bilde av denne flotte vogna, men dessverre ikke funnet noe.

I 1985 kjøpte jeg meg en Lillebror som jeg (dessverre) solgte året etter. I 1986 fikk jeg nemlig kjøpt en Bjølseth modell ”Hytta” fra 1958! Vogna var helt strøken og det viste seg etter hvert at dette var den eldste Bjølseth som fantes. Den hadde produksjonsnummer 8!Bjølseth-fabrikken spurte om å få kjøpe den, men jeg sa NEI! Derimot ble vi enige om at de kunne få låne den og ha den utstilt på fabrikken. Det er dessverre det siste jeg har sett til den vogna. Ingen har sett noe til den etter konkursen. Den står vel bortgjemt et eller annet sted i påvente av at jeg ikke savner den lengre...

I 1987 kjøpte jeg ei artig campingvogn; En Eriba Eribette. Vekt 375 kg. Jeg hadde på den tida en Toyota HiAce og Eriba’n var 5 cm høyere og 2 cm smalere enn Toyota’n. Vogna ble lakkert i samme farge som bilen og med samme stripesett – men opp/ned. Det var mange med hakeslepp når vi svingte inn på en campingplass.

Så i 1990 kjøpte jeg en MiniCab. En norskprodusert campinghytte til å sette på planet på en pickup. Jeg kjøpte en ny Toyota HiLux 4x4 og satte denne på planet. Denne kjørte vi Norge og Sverige på kryss og tvers med. Fra Lindesnes til Nordkapp.

I 1992 var jeg utsatt for en ulykke der jeg brakk ryggen med trippel-komplisert brudd. Etter dette ble det en virkelig utfordring å klare å komme inn i MiniCab’n, så vi bestemte oss for at vi skulle se om vi fant en mer hensiktsmessig bil.

Vi var innom en del forhandlere og nede i Vestfold fant vi en Bürstner 720 alkove som passet oss. Den hadde langbenk bak slik at jeg hadde mulighet til å strekke meg ut. Sentralfyr, varmt og kaldt vann ute og inne – og den satt på en Citroen Turbodiesel! Den var visst litt ”rar” den også. Modellen var definitivt en 720. Men innredningen i vår ”stemte ikke” med tegningene til de 720’ne som var på markedet – men den passet oss!

Denne var vi rundt i Norden og Europa med, i tillegg til at jeg brukte den til jobben daglig. Etter hvert fikk jeg mer og mer trøbbel med ryggen og på slutten av 90-tallet klarte jeg ikke å kjøre den mer, så det var med tungt hjerte vi valgte å selge den. 
Våren 2001 kjøpte vi oss campingvogn igjen. Vi fant en Knaus BlueLine som var delvis tilrettelagt. Vi lå fast på Sommarvik i Sverige mesteparten av tida. Så var det det med reisetrangen da! Vi fant ut at vi kunne jo kjøpe en combicamp å kjøre med. Det ble en Fransk ”Rachlet”. Det var noe av det dummeste vi hadde gjort.

Første gangen vi skulle slå den opp holdt vi på i flere timer og var fullstendig utslitt etterpå. Solgt’n til en bekjent og så etter billig campingvogn… 

Ivar Hjertén hadde en Eccles Shamal som kunne passe, så vi ble enige og kjøpte den. Artig vogn, bygget for England med døra på feil side og av ”selvmordstypen”. Stor fare for at den kunne blåse opp under kjøring. Var noen turer i Sverige og Norge med den. Helt suveren å ha etter Mercedes Sprinteren…

Så ble Knausen tatt ut fra Sommarvik for å ha litt bedre comfort under turene. Ecclesen ble solgt til en i Mysen. I fjor solgte vi Knausen for å finansiere skolegang for vår datter. Og dermed var vår tid med campingvogn over – trodde vi.

Sist sommer var det en god kamerat som spurte om vi ville ha en gammel Adria. Han skulle ikke ha noe for den og den var registrert. 1977 modell. Ja, tusen takk, sa vi og kjørte den hit. Kunne jo bruke vinteren på å få den kjørbar tenkte vi. 33 år med råte… Det er ikke noe igjen av gulvet inne! Alle ledninger er bare rust, sentralfyr og kjøleskap er masse irr. Jeg tør ikke ta sjansen på å prøve å starte det på gass. Vinduslistene er så morkne at de faller fra hverandre…

Vet ikke helt om jeg har orket til dette…

Men den er jo en veteran da :-)​

 

Annonser

 

 

Facebookhttps://www.facebook.com/nbccaskimFacebook
Grasrotandelenhttps://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen#search=996413780Grasrotandelen
Mysen Caravanhttp://www.mysencaravan.noMysen Caravan
Slitu Karosseriverkstadhttp://www.slitu.noSlitu Karosseriverkstad
Askim Caravan & Fritidhttp://www.finn.no/finn/car/mobilehome/result?orgId=1768090144Askim Caravan & Fritid
Norum Bobilgårdenhttp://www.norumbobilgaarden.no/Norum Bobilgården
Essen Bilhttp://www.essenbil.noEssen Bil
JGA Fritidhttp://www.finn.no/finn/car/mobilehome/result?orgId=1259845071JGA Fritid
NBCC avd. Askim og omegnhttp://www.nocc.no/lokal/askimNBCC avd. Askim og omegn