Egne aktiviteter

Høsttreff på Fredrikstad Motell og Campinghttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Høsttreff-2017.aspxHøsttreff på Fredrikstad Motell og Camping25.08.2017 11:00:00
Årsfest i Degerneshttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Årsfest-2017.aspxÅrsfest i Degernes29.09.2017 10:00:00
Medlemsmøte om brannsikkerhethttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Medlemsmøte-brann.aspxMedlemsmøte om brannsikkerhet11.10.2017 11:00:00

NBCC Aktiviteter

Tour Holland 2003

Første fellestur til det store utland ble arrangert av Magne og Iren Storlien. Vi ble 8 enheter, 4 vogner og 4 bobiler, som var spente på å reise så langt som til Holland.

Tekst og foto: Magne Storlien

Tilbake

Fredag 11. april:
Vi reiste fra Mysen kl 16.40 etter mye viderverdigheter. For Iren og jeg skulle fylle bensin og kontrollere luft på bil og vogn. Men bankterminalen streiket og vi måtte kjøre Mysen rundt med vogna bak for å ta ut penger. Da gikk sikringen til blinklyset  og vi måtte innom Ford i Mysen for å finne ut hvor i bilen sikringen satt. Etter hvert traff vi som planlagt våre nye medlemmer Brit Jorun og Dagfinn samt Kjell og Hans og kunne endelig sette kursen sørover.

Vi stoppet på Nordby for å bunkre litt. Og jeg for å kjøpe flere sikringer - for den gikk igjen. Der traff vi Ellen og Arne og Unni og Knut. Men været kunne jo skremme hvem som helst, for vi kjørte gjennom intense snøbyger som ikke lovet godt. Heldigvis la ikke snøen seg på asfalten.

Vi ankom Hafsten Camping i nærheten av Uddevalla presis kl 20.00. Den siste biten var 4 km smal svingete vei. Godt vi ikke møtte noen. Men plassen var både stor og fin. I løpet av et kvarter dukket også de siste tre opp; Marvel og Kjell, Lise og Harald og Tore. Endelig var hele gjengen på åtte ekvipasjer samlet. Etter litt utendørssnakk hadde alle sitt og ordne, men ved 9-tida ble vi enige om å samles i servicebygget, og der koste vi oss et par timer med medbrakt (flytende) humør og utveksling av forventninger.

Lørdag 12. april:
Det var fortsatt grått og bare 2,8 grader når vi startet dagen. Etter stopp på Statoil for å fore bilen passerte vi ved 11-tida den flotte Uddevallabrua på vei mot ”syden”. Neste stopp var planlagt til Hallandsåsen, men midt på motorveien måtte en gi etter for trykket og kjøre inn på veiskulderen. Heldigvis har vi medbrakt toalett.

Endelig dukket Hallandsåsen opp i horisonten og vi stoppet ved ”tankstellet”. Her lå snøen i veikanten! Men middagen smakte fortreffelig, slik den alltid gjør når man er virkelig sulten.

Vi valgte Scandlines over Øresund. SEK 2250 for bil og vogn og bobil over 6 meter og SEK 1350 for bil under 6 meter. Og da snakker vi om begge fergene (også Rødby - Puttgarden og tur/retur).

Vi nærmet oss København og tok av motorveien ved avkjøring 24 Glostrup og ganske riktig var det også skilt mot en campingplass. I første kryss etter motorveien kjørte vi feil og etter en times sightseeing fant vi endelig Absalon Camping ved 8-tida. Det var en trivelig plass som drives av DCU.

Vi rigget til et bord og ertesuppa så ut til å smake alle. Alle satt en stund, men bare sju grader gjorde at folk fort trakk innendørs. Og i morgen venter Tyskland!

Palmesøndag 13. april:
Iren og jeg våknet tidlig, kl 06.30. Det var bare 1,5 grader, og morgensola gjorde bare halvhjertede forsøk på å bryte gjennom tåka. Jeg koblet fra venstre blinklys på vogna slik at sikringen ikke skulle gå. Når jeg bremset ble det juletrebelysning bak - så vi gav opp å få det helt OK foreløpig, det er jo tross alt påske…

Vi dro fra Absalon kl 09.55. Godt å komme i gang med dagens kjøring tidlig. Vi kusket sørover i ca 90 og var vi ved Rødby omtrent kl 12.00. Når vi gikk ut av bilen på fergeleiet var det plutselig varmt og godt. Vi hadde møtt våren!

Endelig var vi i Tyskland og for Iren og meg var det første gang, selv om vi arrangerte denne turen! Noe sjanser må man ta her i livet. Om det var flatt i Danmark var det bare flatere her. Etter noen mil ble det motorvei og man kunne slappe av i høyre felt. Et stykke ned i Tyskland begynte plutselig Mondeoen å gå på bare tre sylindere. Og bilen kom rett fra service… Men det er jo typisk min flaks.

Vi kjørte videre på tre sylindrere og tok kvelden litt før Bremen. Der fant vi et flott tankstelle der parkeringsplassen lå litt unna autobahn’en. Det var nesten hjemme-koselig med furu og bjørketrær! Vi fyrte selvsagt opp grillene og rigget til langbord! Hele natta hørte vi imidlertid det evinnelige suset fra biltrafikken. Arne, Tore og Knut - våre medbrakte og proffe bilmekanikere så på bilen min og fant ut at bare vi fikk byttet tennplugger skulle Mondeoen bli i toppform igjen.

Mandag 14. april:
Iren og jeg dro fra de andre klokka åtte for å fikse Ford'en. Etter mye om og men havnet vi på et Ford-verksted i Rothenburg tre mil unna. Vi fikk kjøpt nye plugger og var fornøyde, men det viste seg at det ikke hjalp, for bilen gikk fortsatt bare på tre sylindere. Vi avtalte en møteplass et par timer lenger sørover. Ellen og Arne og vi skulle fikse bilen og vi fant til slutt et Ford-verksted i Achim. En hyggelig verksmester fant ut at det var fordeleren som var kaputt. Etter å ha byttet den gikk bilen som ei klokke. Vi raste videre til de andre to timer og 81 Euro fattigere…

For noen veier og for en trailertrafikk. Vi svingte vestover ved Osnabrück og i retning Nederland. I Nederland var det også voldsom trafikk, men jeg ble imponert over veistandarden. Utrecht er som jeg så det et eneste motorveikryss. Rett før den Haag passerte vi et veikryss med veier i sju høyder - vi bare måpte! Med andre ord – her måtte man være våken når man kjørte. Det var vi tydeligvis for vi ankom Duinrell Camping litt før kl 19 uten å ha kjørt en centimeter feil.

Det var nydelig vær med ca 20 grader og grønt. Våren har definitivt kommet lenger her - og det var jo en del av poenget med turen! Duinrell er en kjempestor plass. Litt tull til å begynne med for en feit, øldrikkende tysker ville ikke flytte seg selv om han lå på vår forhåndsbestilte plass. Selv ikke Arnes klare og ikke minst høylytte melding "Heraus" hjalp. Men det ordnet seg til slutt når jeg forklarte resepsjonen at en gjenstridig tysker ikke ville flytte seg fra plass 58!

Vi hygget oss utendørs til ca 23 i det flotte været. Men jeg var uheldig og klarte å trå over med høyrefoten, og det skikkelig.

Tirsdag 15. april:
Vi våknet til samme flotte været, 13 grader kl 09.00. Men jeg hadde skikkelig vondt i foten. Klarer å trå på den, men fy f… så vondt det gjør.  Men her er det service. Etter noen minutter kom det støttebånd pr sykkel. Krykker var de "utsolgt" på.

Vi hadde avtalt at dette skulle være et treff hvor vi bestemte innholdet underveis, og i dag var vi enige om å bare slappe av. Så de fleste av oss bare sløvet rundt og gjorde oss kjent på plassen. Vi fant også feilen på blinklyset mitt! Takk for innsatsen, Arne!

Kl 18.00 var det felles grilling og langbord. Fire griller og godt humør gjorde susen og etter hvert fikk alle noe på tallerkenen som var stekt! Men jeg må tilbake til været: Vi sitter nå den 15. april i bare shorts kl 19.00 på ettermiddagen. Herlig!

Vi fikk besøk av et medlem fra avdeling Vestfold søndre som også var på plassen. Og det minner meg om at jeg må takke for mange nyttige tips.  En stor takk til Ola Akre og dere andre i Vestfold søndre!

Det ble en sen kveld for de fleste av oss, men vi var enige om at i morgen skal vi til blomsterparken Keukenhof  med buss.

Onsdag 16. april:
Nok en nydelig dag. Det er nesten "godt" å høre på mobilen at det har vært minus-grader i Askim i natt! Etter frokost var det avmarsj kl 10.00 i retning Wassenaar sentrum og bussen.

Det tok over tre kvarter å gå til bussholdeplassen. I tillegg var bussen forsinket fordi de hadde funnet en bombe fra krigen rett i nærheten. I Leiden byttet vi buss og ankom Keukenhof kvart på ett. Etter en øl og å ha diskutert slagplanen avtalte vi å gå i små grupper og møtes ved porten igjen kl 16.00. Vi er jo tross alt en gjeng med alt fra proteser til prostata, eller hva det var……

Området er på hele 320 mål. 7 millioner blomsterløker! Det var bare helt fantastisk å se alle tulipanene, hyasintene, liljer, hortensia og så videre. Bildene får illustrere. Det må bare oppleves.

Når vi kom tilbake til campingen på kvelden var vi en mettet og redusert gjeng som hadde gått i mer eller mindre 8 timer. (De trente bruker tre timer på en maraton). Så det ble en tidlig kveld. Selv om det er et ansvar å arrangere, er det bare moro når alle stiller opp og gjør det beste ut av det.

Beinet mitt er ikke godt i kveld. Når man har forstuet et bein får man som regel det rådet å holde benet i ro og høyt. Man kan vel si at jeg gjorde akkurat det motsatte. Når jeg sjekket på kvelden var foten blå ved roten av et par tær og bakover mot hælen.

Skjærtorsdag 17. april:
Vi er utrolig heldige med været som fortsatt er like nydelig. I dag gjør vi unna noe handling på formiddagen, men ved 12-tida er vi klar for en tur til byen Delft som ligger litt syd for den Haag.

Alle var med når bussen gikk til den Haag. Iren og Ellen hadde kjøpt fellesbilletter. Det er ikke alltid like lett å orientere seg i nye byer, men dagens eminente reiseledere, Iren og Ellen, fikser det meste etter å ha kommunisert med bussjåfører som ikke kunne spesielt nye engelsk. De loset oss på en trikk som gikk til nabobyen Delft. Men vi gikk selvsagt av to stasjoner for sent så det ble litt spasering igjen!

Selvsagt var det kanaler her også og på en av dem var det en lekter hvor det var servering. Og noe brunt og kaldt med skum på toppen smaker jo spesielt godt i skyggen når tempen er over tjuefem. Dessverre var en hevbar bru ute av funksjon, så vi fikk ikke tatt en tre kvarters kanaltur, noe som var planlagt. Forbannet ergerlig, men ikke noe vi kan gjøre noe med.

Jeg var ikke noe verre i foten i kveld – takk og pris – men så gikk vi ikke så langt i dag, takk og pris.

Vi satt og mimret et par timer på kvelden, men det ble tidlig kveld i dag også. Men den latterkula som runget i bussen hjem fra Delft fikk alle innblikk i etter hvert: Hårfjerningskrem er skumle saker – spesielt når den er på vidvanke! Bare spør Brit Jorunn!

Langfredag 18. april:
Siste dag på Duinrell Camping. Fortsatt bra vær med sol fra skyfri himmel. Litt surere vind i dag. Vi benyttet dagen til å slappe av og handle inn før hjemturen. Selv hadde vi bestilling fra datteren; Tresko. Dessuten måtte vi jo kjøpe med noen tulipaner. Prisen? 5 Euro for et fange på 50 tulipaner må sies å være akseptabelt!

Vi hadde også treffmesterskap i boule uten at vi kåret noen vinner, men moro hadde vi det.

Noen av oss testet Tiki-bad, et innendørs badeanlegg inne på campingen. Det var deilig å bade, men vi ble litt skuffet over anlegget som var mest for barn.

På kvelden ble det langbord igjen. Men det ble fort surt, så vi trakk inn under vårt solseil - alle 15. Og det ble tidlig kveld i dag også, for i morgen skal vi kjøre 45 mil!

Lørdag 19. april:
Vi våknet opp til 5 grader og overskyet og sur vind. Nå var godværet tydeligvis over, men det gjør ikke noe for det er flott vær å kjøre i. Avreise er planlagt til kl 09.30 men ble pga ekstra tulipaninnkjøp en halvtime senere.

Vi kjørte nordover forbi Schiphol-flyplassen som er en av Europas travleste og som faktisk ligger i bunnen av en tørrlagt innsjø! For et anlegg og for noen veier.

Etter ca 11 mil kom vi til Afsluitdijk som er en 3 mil lang demning med havet bak en voll på den ene siden og en innsjø flere meter lavere på andre siden. Og i midten en firefelts motorvei! Vi stoppet på parkeringsplassen midtveis, men kjørte litt feil så vi fikk ikke sett havet på den andre siden av vollen. Og som det blåste, kanskje ikke verdens hardeste vind, men utrolig surt. Men uansett var det et imponerende byggverk.

Videre bar det. Nå i mer østlig retning mot Groningen på motorvei A7. Plutselig var det ikke lenger motorvei og vi havnet midt i den lille byen Sneek. Jeg visste ut fra kartet at motorveien fortsatte på den andre siden av byen, men det fantes ikke et skilt som viste vei. Etter å ha kjørt litt feil hvor vi blant annet snudde i en rundkjøring (vi  møtte plutselig sju kjente fra indre Østfold) havnet vi midt i sentrum hvor det gikk en kanal. Vi måtte stoppe, for veibanen forsvant bare rett opp i lufta for å slippe fram et par seilbåter! Vi fant etter hvert motorveien igjen og fortsatte mot den tyske grensa.

Vi stoppet for nok en røyke- og tissepause før vi stoppet et sted hvor vi spiste hamburger med pommes frites og majones og søt brun saus på!

Mellom Oldenburg og Bremen punkterte jeg med vogna! Punktering er vel ikke rette ordet, eksplosjon er nok mer dekkende(!). Hele slitebanen løsnet så jeg kjørte bokstavelig talt på felgen. Og som det røyk! Heldigvis hadde jeg skaffet meg reservehjul rett før avreise og med god hjelp var det nye hjulet på i løpet av 5-6 minutter og det gamle behørig filmet! Jeg er 100% sikker på at Mysen Caravan satte nye dekk når jeg kjøpte vogna i juni 2002. På høsten i fjor hadde jeg vogna på etterkontroll og så kom snøen og vogna ble derfor stående hos Mysen Caravan til utpå våren. Vi fant igjen slitebanen til dekket og det var et nedslitt vinterdekk! Så noen hadde "byttet" hjul med meg i løpet av vinteren! Frekkheten lenge leve! Men hvis noen trenger et vinterdekk så henger det rester av et på en hvit markeringstolpe på autobahn 16 km vest for Bremen!

Vi havnet en smule feil i Bremen og fikk dermed litt av en sightseeing gjennom Bremen sentrum med utallige trafikklys før vi til slutt fikk samlet troppene. Noen pratet etterpå om at de aldri hadde kjørt på så mye "drosjegrønt" før…

Vi fortsatte til det samme tankstellet som vi lå på nedover for en ny overnatting. Det var surt vær så vi satt i bilene/vognene og koste oss en stund, men vi skal jo videre til Rødovre og Absalon i morgen så kvelden ble tatt tidlig.

1. påskedag - søndag 20. april:
Vi startet presis kl 08.58 (ordnung muss sein). Turen gikk greit mot Hamburg og vi stoppet ca hver halvannen time for røyk og andre nødvendige behov. Trafikken var helt grei og ikke en trailer å se på grunn av påsken. Vi ankom Puttgarden litt før halv to og Bordershoppen åpnet først kl 14.00. Der gjorde vi ende på noen slanter alle sammen før vi klukket videre inn på ferga.

Brit Jorun og Dagfinn hadde det travelt og ville hjem raskt. De forlot oss nord i Tyskland. Vi andre kjørte nordover i motvind gjennom Danmark med et stopp midtveis og en tanking nord for Køben.

Jeg må innrømme at jeg var litt spent inn i Sverige, men ingen ville sjekke hva jeg eller noen av de andre hadde med oss. Den første åpne campingplassen i Sverige var Skummelövstrand Camping rett nord for Hallandsåsen. Der tok vi inn. De godtok ikke CCI og jeg leverte et par gloser. Men siden vi hadde kjørt 50 mil fra Bremen i dag, og klokka var over ni på kvelden, så var vi ikke i form til å lete etter en ny plass. Jeg hadde lyst til å fortelle resepsjonisten hvor håpløst jeg synes det er av svenskene å melde seg ut av verden og ikke godta det internasjonale campingkortet CCI.

2. påskedag - mandag 21. april:
Hans og Kjell dro tidlig, og litt etter Unni og Knut. Lise og Harald, Tore, Ellen og Arne og Iren og jeg dro ved 10.30-tiden, mens Marvel og Kjell ville vente enda lenger før de tok fatt på siste etappen. Det var liten trafikk og avslappende å kjøre nordover.

Vi tok farvel med de andre og svingte innom Strömstad og Daftö ved 17-tiden. Der losset vi av diverse tollpliktige varer som kan være gode å ha utover sommeren. Det var også hyggelig å hilse på folk som vi hadde tilbrakt påsken sammen med hvis vi ikke hadde tatt denne Holland-turen.

Oppsummering:
Jeg må innrømme at Iren og jeg var nokså spente på hvordan denne turen ville forløpe. Men det var absolutt ingen grunn til bekymring. Vi storkoste oss hele tiden. Og vi hørte ikke et vondt ord under hele turen mellom oss 15 som deltok. Jeg tror at alle koste seg! Og dere skal vite at dere var en flott gjeng å ha med!

Som arrangører fikk jeg og Iren masse nyttige erfaringer. Vi lærte utrolig mye. Blant annet at hvis du velger ut de rette stedene er det ikke farlig å ligge langs autobahn. Vi lærte også mye om hvor ofte man bør ta pauser, hvor viktig det er å ha gode kart og ikke minst at man kan endre på forutbestemte planer hvis man diskuterer på forhånd.

Min konklusjon er at det var en vellykket tur og det er jeg rimelig sikker på at dere som var med er enige i. Så det kan nok hende at vi tar initiativ til nye langturer. Jeg lover ikke et nytt tilbud neste påske, men hvem vet? Og hvis dere har forslag til reisemål så ta kontakt!

I mellomtiden håper jeg at vi sees på mange "småtreff", nå først regiontreffet i Halden og ikke minst på vårt eget treff på Vita Sandars Camping midt i juni. Der blir det garantert servert historier fra turen, ikke minst den om hårfjerningskremen!

På vegne av Iren og meg vil jeg si til Arne og Ellen, Lise og Harald, Marvel og Kjell, Unni og Knut, Brit Jorun og Dagfinn, Hans, Kjell og Tore: TAKK FOR EN UFORGLEMMELIG TUR! Håper dere blir med neste gang også!

Her følger noen bilder fra turen:
Hafsten Camping ved Uddevalla

Rasting på Hallandsåsen

Venter på ferga i Rødbyhavn
Overnatting på tankstelle langs autobahn ved Grundbergsee

Klar for avmarsj til tulipanene

Herlige farger

Fra Keukenhof blomsterpark
Tulipaner så langt øye kan se – i stadig skiftende farger

Fra Keukenhof

Utrolig flott blomstring

I Holland elsker de pannekaker​

Iren beundrer blomstene

Her kunne vi ta oss en vil med ett kalt glass med øl etter en lang vandring i Keukenhof

Et «vannhull» på en kanal i Delft. Legg merke til det skjeve kirketårnet

Tilbake

Annonser

Facebookhttps://www.facebook.com/nbccaskimFacebook
Grasrotandelenhttps://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen#search=996413780Grasrotandelen
Mysen Caravanhttp://www.mysencaravan.noMysen Caravan
Slitu Karosseriverkstadhttp://www.slitu.noSlitu Karosseriverkstad
Askim Caravan & Fritidhttp://www.finn.no/finn/car/mobilehome/result?orgId=1768090144Askim Caravan & Fritid
Norum Bobilgårdenhttp://www.norumbobilgaarden.no/Norum Bobilgården
Essen Bilhttp://www.essenbil.noEssen Bil
JGA Fritidhttp://www.finn.no/finn/car/mobilehome/result?orgId=1259845071JGA Fritid