Aktiviteter

     

     

    UTSATT: Landsmøte og 60-års jubileum 24.-26. juli 2020http://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Landsmøte-og-60-års-jubileum-24.-26.-juli-2020.aspxUTSATT: Landsmøte og 60-års jubileum 24.-26. juli 202024.07.2020 13:00:00
    Høsttreff Lonevåghttp://www.nocc.no/lokal/bergen/Sider/Høsttreff-Lonevåg.aspxHøsttreff Lonevåg13.08.2020 23:00:00
    Treff på Badstua 2020http://www.nocc.no/lokal/hamar/Sider/Badstua2020.aspxTreff på Badstua 202014.08.2020 11:00:00
    Elgtreff 21. - 23. augusthttp://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Elgtreff-21.---23.-august.aspxElgtreff 21. - 23. august21.08.2020 08:00:00
    Sensommertreff 21. - 23. august 2020http://www.nocc.no/lokal/sunndal/Sider/Sensommertreff-21.---23.-august-2020.aspxSensommertreff 21. - 23. august 202021.08.2020 13:00:00
    Regiontreff på Teksten campinghttp://www.nocc.no/lokal/askim/Sider/Regiontreff-2020.aspxRegiontreff på Teksten camping21.08.2020 14:00:00
    AVLYST Hallingtreffet 28. - 30. augusthttp://www.nocc.no/aktiviteter/Sider/Hallingtreffet-28.---30.-august.aspxAVLYST Hallingtreffet 28. - 30. august28.08.2020 08:00:00
    Høst treff 2020http://www.nocc.no/lokal/haugesund/Sider/Høst-treff-2020.aspxHøst treff 202004.09.2020 09:00:00
    40 års jubileum 5. septemberhttp://www.nocc.no/lokal/sunndal/Sider/40-års-jubileum-5.-september.aspx40 års jubileum 5. september05.09.2020 16:00:00
    Høsttreff: Tema SAUhttp://www.nocc.no/lokal/hamar/Sider/tematreff2020.aspxHøsttreff: Tema SAU11.09.2020 13:00:00

    Campingvogn og vårpuss

    ​​Årets vinter er preget av mye snø for de fleste, men med våren kommer behovet for klargjøring av campingvognene.

    << Tilbake til Tips og Råd

    Sommeren 2020 kan bli campingvognferiens renessanse. Koronaviruset har jaget folk bort fra utenlandsferier, og etterspørselen etter norgesferie har økt i takt med anbefalingene fra regjeringen. Enten man er fastligger eller har reiseplaner, er det mye som må gjøres på, i og rundt vogna for å sikre en god og bekymringsløs campingsesong.

    Av: Bjarne Eikefjord

    Caravanister er et sosialt folkeferd. Aller best liker de seg når de kan samle sammen naboer og venner rundt grillen, eller under en parasoll på plattingen og dele mat, god drikke og masse gode historier. Mange søker sammen og holder seg på samme sted år etter år, og trives stort med det. Campingvogna er for mange alternativet til hytte. Ikke mange steder kan man i dag få hyttetomt helt nede i strandkanten, bortsett fra fastliggere på campingplasser. For mange går plassene i arv fra generasjon til generasjon. Årets sesong kan bli preget av restriksjonene på utenlandsreiser som følger av corona-pandemien

    ​​Skiftende vintervær

    Vinteren i år har vært skiftende med storm og mye nedbør i form av regn og snø. Det bærer mange fastliggende campingvogner preg av. Ikke så få vintertelt har klappet sammen. Telehiv har flyttet på underlag og oppvatring av både vogner og plattinger. Kulda har tatt knekken på mang en varmekolbe og kranpakning. Mye som skal gjøres, og noen overraskelser dukker kanskje også opp underveis.

    ​​«Våronn» på campingplassen.

    Utendørs er ny oppvatring av plattingen etter vinterens frost ikke uvanlig. Jordmassene har en tendens til å flytte litt på seg med telen. En ny platting er kanskje målet et annet sted. Materialene ligger klar for sag og spiker. Greit å begynne litt tidlig i år. Noen har trukket presenninger over hele vogna i tro på at det skal virke mot fukt. De får begynne med håpet om at de ikke samtidig dekket for godt til ventilasjonen, for da kan det være mye rare dufter som velter dem i møte når døra åpnes etter vinterens temperatursvingninger.

    2 materialer for årets nybygg.jpgNy oppvatring av vogn og reparasjon av platting er ikke uvanlig når kulda og telen har herjet.​

    3 Er ventilasjonen også dekket.jpg​En tett presenning som i beste mening ble lagt over hele vogna for å hindre regnet i å lage fukt, kan i stedet resultere i mange rare dufter om den samtidig har stengt for ventilasjonen...

    ​​​​​Trenger stell

    En campingvogn trenger også stell om den skal ønske eierne velkommen til en god sesong neste år Det er utrolig hvor fort og hvor mye grønske som legger seg rundt plateskjøter, vinduer og håndtak, og det bare i løpet av en kort sommersesong. Sur nedbør sørger for at det hele omtrent etses fast i fargelakken. Etter et par sesonger uten vask ser vogna ofte ut som et svartsmusket vrak som nærmer seg pensjonsalderen.

    4-Grønske-og-mose.JPGTil venstre: Luftforurensingen og svevestøvet etter vinteren settere sitt preg på vognene. Til høyre: Der svevestøvet samler seg, liker også fukten seg, og den kan trenge gjennom det meste av pakninger og listverk. Det samme kan kraftige vannstråler fra høytrykkspylere​.

    ​​Vann og såpe

    Dette er det lett å gjøre noe med. God vask med såpevann gjerne med påfølgende polering med voks, hindrer groe og holder vogna pen og tett, år etter år. Det finnes mange såkalte vidundermidler til rengjøring av campingvogner. Gjerne til høyere priser jo mer vidunderlig reklamen påstår de skal virke. Men også her er det enkleste ofte det beste. Og det finnes knapt noe bedre til å vaske en campingvogn med enn god "gammeldags" norsk grønnsåpe som fås kjøpt på 5 liters kanner til en rimelig penge. Og så godt som det dufter innendørs etter en skikkelig runde med grønnsåpe…

    ​Høytrykkspylere kan ødelegge.

    Høytrykkspylere jobber både effektivt og bra, men hva med plateskjøter og vinduspakninger ? Vann med 15-kilos trykk på disse stedene har ikke problemer med å trenge forbi både tetningsmasse og pakninger, med tragisk resultat for vegger i ettertid. Høyt vanntrykk på kloss hold for å fjerne gjenstridig møkk i plateskjøter, er en forholdsvis «sikker» metode for å skape ødeleggende vannlekkasjer i ettertid. Her er gjerne også det det enkleste best: Bruk hageslange med sprutpistol for jevn vannfordeling, og det hele blir rent og pent etter forutgående såpevask.

    6 Vann og såpe er best.jpg​Rengjøringsbehovet er forholdsvis påtrengende, grønsåpe og rennende vann er best og rimeligst. Etterpå bruk gjerne voks som poleres inn.​

    ​Gass på avveie er farlig.

    Hvert eneste år skjer tragiske brannulykker fordi propangass kommer på avveie i campingvogner og bobiler. Gasslangene må derfor kontrolleres – hvert eneste år. Allerede etter to-tre år begynner ørsmå sprekker å skape usikkerhet for lekkasjer. Temperatursvingninger gjør også sitt til at muttere og skruer i gassanleggene kan bli utette. Trykktesting er derfor å anbefale, men det kan fungere like godt å sette på gassen og sprute litt flytende såpe rundt rørmuffer og skjøter. Lekker det gass, kan man se det på såpebobler.

    7. Sprukne gasslanger er farlig.jpgSprukne gasslanger er livsfarlige, sprekkene kommer etter bare et par år. Gasslangene er stemplet med produksjonsår, og bør skiftes med jevne mellomrom​.

    ​​Dekk er ferskvare

    For de som skal ut og kjøre, må også dekk og bremser ettergås. Dekk er ferskvare. Etter 5-6 år er et campingvogndekk modent for utskifting, selv om mønsterdybden er aldri så bra. Grunnen er at selve gummien blir morken og sprekker når den utsettes for rullebelastning. Dekkenes alder kan avleses ved DOT-nummeret som finnes på siden av alle dekk. Det består av 4 siffer, og leses slik at for eksempel 4008 betyr at dekket er produsert i uke 40 i det herrens år 2008. Enkel og grei alderskontroll.

    8. Kontroller dekkene.jpgDekk er ferskvare og bør kontrolleres og eventuelt skiftes om vogna skal ut på kjøretur​.

    ​Kontroll og justering

    Dragdempere og drag med friksjonskobling. Dragdemperen er helt avgjørende for å ikke få et «elefantspark» bakfra under oppbremsing, og friksjonskoblingen må justeres fra år til år for å «bite» akkurat passe fast om kula. Bremsene på campingvogner er mekaniske, faktisk er patentet over 100 år gammelt. De trenger likevel kontroll og justering for å sikre at de bremser likt på alle hjul. Dette er fagmannsarbeid, men bør absolutt foretas på en vogn som etter noen år som fastligger skal ut på veien igjen.

    9. Drag og demper.jpgModerne friksjonskobling med dragdemper bør være pakket inn, og må kontrolleres og eventuelt justeres før vogna hektes på bilen for sommertur. Det samme gjelder bremsene.

    ​Batteri ​og strøm

    De fleste vognerberegnet til å reise med, leveres med batterier i tillegg til annen strømforsyning. Batteriene lades av egen lader. Ladespenningen her skal være 14,2 til 14,4 volt. Ved lavere ladespenning,og ved lang tid uten lading, kan blyplatene sulfateres i nederste kant, og batteriene blir ødelagt. Sjekk derfor ladespenningen og at batteriene har tilstrekkelig veske på cellene. Levetiden for et batteri med godt og riktig stell kan være opp mot 10 år, med reduseres betydelig hvis ladespenning og veskenivå ikke er riktig. Med disse rådene ønsker vi caravanistene en god campingsommer 2020.​​

    10 Batteri.JPG

    11 Forventningsfulle campere venter på sommeren.jpgForventningsfulle campere venter på sommeren og drømmer kanskje om sol og varme.

    Publisert: 29.05.2020 10:34
    Sist endret:​ 29.05.2020 10:34


     

    Annonser